2020. augusztus 17., hétfő

Szombathely - Egyházmegyei Könyvtár

 


Rajongója vagyok a régi idők emlékeinek, a fennmaradt, rég letűnt korok művészi értékű tárgyainak. Áhítattal járom végig azokat a könyvtárakat is, ahol kézzel írt kódexeket, ősnyomtatványokat láthatok, és legalább néhány könyv szétnyitott lapjain láthatom középkori mesterek keze nyomát, kézzel írott gyöngy betűit, csodálatra méltó lapkezdő iniciáléit, kézzel rajzolt, festett dekorációit. Jártam már sok apátsági könyvtárban, néhány egyházmegyei gyűjteményben, a középkortól fennmaradt kollégiumok könyvritkaságai között. Nemrég például Sárospatakon, a református kollégium könyvtárában, legutóbb pedig a Győri Püspökség könyvtárában. Nagy élményem volt Budapesten a Corvina kiállítás... az ott készített emlékképeim a fotóarchívumom - számomra - legértékesebb felvételeim. Nem maradhat említés nélkül a Vizsolyi Biblia "meglátogatása" sem...
Szombathelyi városnéző sétám második etapja az Egyházmegyei Könyvtár meglátogatása volt. Nagy volt a várakozás bennem, mert erről a könyvtárról láttam már képeket Travellina blogjában, és igencsak kíváncsivá tett, amit ott láttam.
Mivel a városban eléggé ismerős vagyok, nem okozott nehézséget az épület megtalálása. Amint a főkapun beléptem, máris fogadott egy úr, és készséges felvilágosítást adott a következő csoport indulásának időpontjáról. Nem kellett sokat várnom; épp csak visszasétáltam a Fő térre, készítettem néhány újabb képet, és már indulhattam is vissza a könyvtár meglátogatására.
Meglepett, hogy egyedül voltam. Úgy tűnik, még nem tudják széles körben az emberek, milyen lehetőségek vannak itt; bár talán az is közrejátszott eben, hogy csütörtök volt, délelőtt, munkanap... 
Egy bájos, nagyon fiatal hölgy fogadott. Azt gondoltam, csalódott lesz, hogy egyetlen embernek kell idegenvezetést tartania. Hát nem... lelkesen kezdte ecsetelni előttem a könyvtár történetét. Persze, hamar oda-vissza beszélgetéssé alakult a monológ. Ennek során elmondtam, miért érdekel engem a megye, a város, és hogy Vas megyéből kerültem Győrbe, most pedig Győrből jöttem nosztalgiázni Szombathelyre. "Én pedig Győrben születtem, onnan kerültem Szombathelyre" - mondta. A város melyik részéből? - kérdeztem én. A Hölgy mondta az utca nevét, ahol született... én meg most lakom abban az utcában - válaszoltam meglepve. Jót nevettünk mindketten, és ha lehet, még barátságosabb lett velem az idegenvezetőm.
Alapító oklevelek
Miközben a Hölgy további érdekességeket mesélt, készítettem néhány képet is. Közben a galériára is kacsintgattam, mert az emelet mennyezetén nagyon szép, jó állapotú festményeket láttam. Viszont a galériára vezető díszes csigalépcsőt egy lánc zárta. Sejtettem, hogy eszerint oda felmenni nem szabad, de azért megkérdeztem. Valóban nem látogatható a galéria, mert a csigalépcső használata ma már nem biztonságos. Látogatóknak egyáltalán nem, a püspökség embereinek pedig csakis igen indokolt esetben szabad a lépcsőt használni.
Jobb híján az alsó szintről fényképeztem felfelé. Így csak részleteket láthattam, de még így is tudtam gyönyörködni a látványban.




A galéria mennyezetének festményei - részletek. A képeket a soproni Stornó család idősb és fiatal tagjai készítették.
Idegenvezetőm még a polcról is vett le egy könyvet, hogy néhány érdekes oldalt megmutasson. Tudományos témájú könyv volt, az állattan témaköréből.
Eltelt egy óra, távozni készültem. A Hölgy kísért kifelé a teremből, de még közben is mutatott néhány érdekességet. Többek között ezt az órát. Érdekessége, hogy ha jár a szerkezet, akkor a számlap fölötti szem - a "mindentlátó szem" - isten szeme mindent lát ! - jobbra-balra mozog. Be is mutatta, a szerkezetet egy rövid időre kézzel működésbe hozva.
Ezzel azonban még nem volt vége a látogatásnak. Van ugyanis ezen a szintem még egy kis kápolna is, amit megtekintésre ajánlott. A képen a kápolna kis oltára látható.
Végül egy nagyon szép ablak a kápolnából.

Ez volt az első könyvtár, amit ezen a napon láthattam. Nem sokkal később megnézhettem a Püspöki Palota látogatók előtt megnyitott szárnyát is, ahol a püspök magánkönyvtára kapott helyet. Nagyon izgalmas látnivaló, ajánlom mindenki figyelmébe!

Köszönöm, hogy velem voltatok. Legyen szép napotok!

Nincsenek megjegyzések: