2014. július 30., szerda

Villámlátogatás Szlovéniában, Lendván

"Lendva (korábban Alsólendva, Alsólindva, szlovénül Lendava, korábban Donja Lendava, horvátul Lendva, korábban Lendva Dolnja, németül Lindau, korábban Unter-Limbach, vendül: Dolenja Lendava) város és község Szlovéniában, a Pomurska régióban. A szlovéniai magyarok központi települése." - mondja a Wkipédia.

Zalakaros - még mindig ide térek vissza. Mindössze egy hetet töltöttünk ott, eső is esett nem keveset, sok programunk épp az eső miatt elmaradt - mégis kirándultunk annyit, hogy bőven lenne mesélni valóm. Ha mindent el akarnék mesélni. Lehet, hogy érdemes lenne, lehet hogy nem. Hát - erről ennyit.

Lényeg, hogy feleségem szorgalmasan és fáradhatatlanul ismételgette Lendva nevét. Látszott, hogy nagyon szeretne oda elmenni legalább egy röpke kis látogatásra.  Még az sem tántorította el az elképzelésétől, hogy a GPS készülékes kontakthibás lett, a kocsiba nem kapott tápfeszültséget. (Hát persze, nem az Ő gondja a vezetés és a tájékozódás, azt oldjam meg én. No, de ez csak gonoszkodás a részemről).
Végül hagytam magam rábeszélni, hogy nézzük meg a szlovéniai határmenti városkát. Legalább a belvárost, és a várat. Térképem természetesen volt, tudtam, hogy jutok el oda, de azért a GPS biztonságát nagyon hiányoltam.

Lendva (Lendava) temploma.

Parkoló helyet könnyen találtam a templom közelében. Baj csak az volt, hogy a parkolóban automatában kellett fizetni, € fémpénz pedig nem volt nálam. Papírpénzt nem váltott az automata.
Nem messze innen - ahogy alaposabban körülnéztem - várhegy lábánál volt másik parkoló. Átmentem oda az autóval - ott már nyugodtan parkolhattam, szabálysértés nélkül.
Ha már a templom mellett járok, elsőnek templomlátogatást és fotózást végeztem. A templom nem túlzottan nagy, és tárva-nyitva! Nem mint nálunk, ahol - bár okkal teszik, sajnos - a szertartások kivételével szinte az egész nap zárva van minden templom.
Lendva - templom
Tiszta, rendes, túl-mértékben hagyományos berendezésű a templom, de sok modern berendezési tárgy is található benne. Elég csak a főoltár előtti berendezésekre, és a padokra pillantani. 
Sokat fényképeztem szokásom szerint, de nem untatlak templomfotókkal Benneteket....
A templom mellett az alapító magyar király, Szent István szobra áll. Mellette más, szentéletű helyi egyházi személyek emlékműve. A kép hátterében Lendva vára látható.
Ifjú nemes pár a kiállításon
A várban kellemes meglepetés várt bennünket. Mondhatom, összművészeti kiállítás volt éppen. Goya neve olvasatán nagy izgalomba jöttünk! El se akartuk hinni, hogy eredeti Goya műveket láthatunk kiállítva!
A várfolyosóra lépve máris megvehettük a belépőket. Az egész vár területére, minden kiállítás megtekintésére érvényes jegyet kaptunk, méltányos összegért. De nem csak a puszta jegyet, hanem bőséges, magyar nyelvű tájékoztatást arról, mit láthatunk, merre ajánlatos menni, mire kell vigyázni - pl. a padláson! Fotózni szabad külön díj nélkül - egyedül a Goya-termekben nem, és azt kérték, ha lehet, kíméljem a vakutól a lepkéket.
Nyomdatörténeti kiállítás. Itt készült - Trianon előtti - Magyarország térkép.

Tabló a vár történetéről
Hadtörténeti - fegyvertörténeti kiállítás
Több terem tele volt régi korok eredeti, vagy hiteles újraépített hadi eszközökkel, relikviákkal. Megnézni érdekes, talán fotózni is, de ezek az eszközök képen nem igazán látványosak. Részeben üveg mögött vannak elhelyezve, a fotó becsillan (na tudom, polárszűrő). Ezekkel a képekkel se untatlak Benneteket.
...még ezt. A zászlón Corvin-holló a gyűrűvel
Húsvéti tojások
Itt említem meg, hogy a Goya kiállítás nem az volt, amiben reménykedtem. Csak rézkarcok voltak, A4, A5 körüli méretben. Vállalom, hogy kulturálatlan vagyok, de nekem nem tetszettek. Nem szeretnék belebonyolódni magyarázatba, hogy miért nem tetszettek. Maradjunk abban, hogy nem tetszettek.
Helytörténeti kiállítás a vár folyosóin
Budapesti Hősök Tere kicsiben
A Hősök Tere szobrait a lendvai kötődésű Zala György készítette. A szoborkompozíció alakjai kisplasztika formában is elkészültek, és a várban ki vannak állítva.
Kisplasztikák
Hatalmas területen láthattunk művészeti alkotásokat, főleg kisplasztikákat. Kissé formabontó módon a vár padlásterét is kiállítási teremnek rendezték be. Szokatlannak, de annál újszerűbbnek, érdekesebbnek hatott. Csak arra kellett vigyázni, hová lépünk....
Padláskiállítás
Lassan körbeértünk, megnéztük, amit a várban lehetett. 
Mivel én nem igazán készültem Lendvára menni, a látnivalókat sem vettem számba alaposan. Ezért ért meglepetésként, hogy a vár környékének magaslatáról valami szokatlan dolog látszik. Persze, azt is meg akartuk nézni, végül is azért vagyunk itt. Közel is van, hegyre se kell mászni érte... !
Hát ez volt az!
  • "Kultúrotthon vagy Művelődési ház vagy Színház- és Hangversenyterem (Gledališka in koncertna dvorana) - 2004-ben készült el Makovecz Imre tervei alapján. Építését Lendva községe, a Szlovén Köztársaság és a Magyar Köztársaság finanszírozta. Területe 1400 m2, terme 444 vendég számára biztosít ülőhelyet. A földszintet és az előcsarnoki galériát Király Ferenc lendvai szobrászművész alkotásai gazdagítják. Évente kb. 100 különféle rendezvény zajlik az épület falai közt."
Zala György tér
A Makovecz-épület

Ennyit láttunk Lendvából. Érdemes volt elmenni, emlékezetes kirándulás volt. Köszönöm, hogy virtuálisan Ti is velünk tartottatok.
Legyen szép napotok!

4 megjegyzés:

Miriam Papp írta...

Szép beszámoló, örülök, hogy megörizted kiruccanó cipödet és hogy velem is megosztottad az élményeidet :-)))

Névtelen írta...

Kár lett volna kihagynod, sok szép élményről maradtál volna le! Én még sosem jártam itt, de így kicsit mégis láttam a városból valamit, köszönöm!

Névtelen írta...

Május 22-re foglaltunk helyet 5 személyre az egyik borházban, nevezzük R-nek, ahol korábban legalább ötször voltunk és rendes kiszolgálásban volt részünk, finom borokat kaptunk. Megérkezésünk után a Gazda közölte, hogy csak egy órát lehetünk ott, mivel délután vendégei érkeznek. Vásároltunk több üveg bort, egyiket a mai napon bontottuk fel 2014-es Kékfrankost, amely keserű volt és fémkupakos. Az ára 7 euró volt. A többi bor olyan édes volt, hogy a cukorbeteg öcsém 2 pohár bor után rosszul lett, így a Gazda a óhajának megfelelően el kellett távoznunk. Én többet Lendvára nem megyek.

Nádasdi Szabó Zoltán írta...

Kedves Névtelen... sajnálom, hogy így jártatok! Feleségem és én kocsival voltunk, ezért borház-látogatás a mi programunkban nem szerepelt.