Hol volt, hol nem volt.....régen, amikor még még én is sokkal fiatalabb voltam, és még nem voltak digitális fényképező gépek sem, a fotóamatőrök analóg rendszerben, filmes gépekkel dolgoztak. A kép többnyire 24x36 mm méretű filmkockán jött létre, amit aztán bonyolult és hosszadalmas eljárással lehetett papírra ügyeskedni. Ez azért érdekes mai szemmel is, mert egyes "elvetemült" profi fotósok ma is így dolgoznak, másrészt pedig kiváló minőségű gépvázak, és objektívek készültek abban az időben. A ma nagyon elterjedt, és népszerű zoom objektívekkel szemben akkor a fix gyújtótávú objektívek voltak az általános használatban.
Az egykori szocialista tömb országaiban vagy a Szovjetúnióban, vagy az akkor Kelet-Németországban gyártott gépekhez és objektívekhez lehetett legkönnyebben hozzájutni. Én fiatal éveimben egy szovjet gyártmányú Zenit-E típusú gépet használtam, Industar 52/3,5 mm gyújtótávval és max. fényerővel. A váz kiváló és strapabíró volt, de az objektív nem túl meggyőző.
Volt egy ismerősöm, aki az NDK (Kelet-Németország) Praktika gépét használta, mégpedig a fiával együtt több darabot. Kissé különc család volt, fotófelszerelésre az akkori mércével mérve rengeteg pénzt költöttek. Vásároltak többek között egy Zenit váz + 300 mm gyújtótávú szettet is. Aki még nem látott ilyet, annak elmondom, hogy ez a dolog úgy nézett ki, mint egy nagyon lecsupaszított Kalasnyikov - vállhoz lehetett fogni, beszorítani, a cső helyén a hosszú (fix. 4 fényerejű) 300 mm gyújtótávú objektív, a célzó készülék pedig maga a Zenit gépváz volt. Exponálni olyan elsűtőbillentyűvel lehetett, mint magán a géppisztolyon. Úgy is hívták: "fotópuska".
Ismerőseim tehát megvásárolták ezt az összeállítást, de úgy döntöttek, a Zenit gépváz helyett az egyik, VLC típusú Praktika vázat fogják használni. Így is lett - ezzel viszont felszabadult egy remek minőségű Pentacon 50/1,8 electric típusú objektívük. Én viszont addig alkudtam velük, amíg eladták nekem ezt az objektívet. Ettől kezdve a saját Zenit-E gépvázamon ezt az objektívet használtam. A mai világban szinte hihetetlen, az orosz váz és a német objektív kompatibilis volt egymással - hát kérem, ugyebár az internacionalista együttműködés csodákra képes. A használata sem okozott gondot, bár annyi kényelmetlenséget igen, hogy exponálás előtt az obi blendéjét kívülről, kézzel kellett beugratni az előre beállított értékre. Hamar megszoktam, ment ösztönösen.
Az évek múltak, a Zenit kopott, lecseréltem digitális gépre. A Pentacon objektív viszont teljesen hibátlan, és egy speciális konverter segítségével a jelenleg használt Olympus E-510 gépvázra is illeszthető. Ebben a vázban viszont (sajnos) sokkal kisebb a képalkotó szenzor, mint az analóg 24x36 mm-es filmkocka. Ezért az objektív által kirajzolt kép közepe kerül csak felhasználásra - körülbelül 100 mm gyújtótávú objektív képének felel meg a hasznosított képterület. Tehát ezt a nagyon régi, de igen jó minőségű analóg objektívet úgy tudom használni, mint ha 100 mm gyújtótávú, 1,8 fényerejű fix digitális objektív lenne (átszámítva természetesen). Persze, a digitális rendszerek kényelméről szó sincs: nincs automatikus fókusz, csak manuális beállítási lehetőségek vannak, és itt is kézzel kell a blendét működtetni expozíció előtt. Sok a hátrány, viszont óriási előny a nagy fényerő! (Meg persze az, hogy "ingyen" van, nem kell több százezer forintot kiadni hasonló fényerejű rendszerobjektívre).
Évekig gondolkodtam, használjam-e ezt z objektívet. Készítettem már tesztfotókat évekkel ezelőtt, elégedett voltam az eredménnyel, de nem vettem rendszeres használatba. Van több rendszerobjektívem, nem éreztem igazi hiányát ennek a Pentaconnak. Ugyanakkor az is igaz, hogy nagyon szeretek templomokban, vagy más zárt helyeken fotózni. Ilyen alkalmakkor a 3,5 fényerős alapobi csak megemelt ISO mellett adott kielégítő képet. A magas ISO pedig szemcsézettséget jelent, ezt mindenki tudja. Végül úgy döntöttem, elviszem néhány helyre a Pentacont, más és más körülmények között készítek újabb teszteket. Aztán majd meglátom.....
|
Hungary - Győr. Friends Big Band |
|
Hungary - Győr. Friends Big Band |
|
Hungary - Győr. Friends Big Band |
|
Hungary - Győr. Friends Big Band |
|
Hungary - Győr. Friends Big Band |
|
Fotópiknik |
|
Zenepavilon |
|
Fotópiknik |
|
Fotópiknik |
|
Fotósok egymás közt |
|
Fotópiknik |
|
Fotópiknik |
|
Fotópiknik |
|
Hungary - Győr. Friends Big Band |
|
Hungary - Győr. Friends Big Band |
|
Hungary - Győr. Friends Big Band |
|
Hungary - Győr. Friends Big Band |
|
Hungary - Győr. Friends Big Band |
Az elmúlt vasárnapon "fotópiknik" (szabadtéri fotókiállítás) volt Győrben, a Radó-szigeten. Ugyanaz napon a győri Friends Big Band adott koncertet ugyanott, a zenepavilonban. Szikrázó napsütés, kemény árnyékok, hőség jellemezte a napot. Itt készültek az alábbi képeim, a fent emlegetett Pentakon 50/1,8 objektív használatával, Olympus digitális gépvázon.
Jobbító szándékú kritikákat szívesen fogadok.....
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése