2014. február 14., péntek

Erődtúra Komáromban

Általános iskola, történelem óra... a tananyag az 1848-49 forradalom és szabadságharc. Azon belül a Komáromi erőd, még a fegyverletétel után is harcoló hős védők. És parancsnokuk, Klapka György tábornok.

Régi időkre emlékszem... gyakran nem pontosan, az emlékezetben összefolynak dolgok. De maga a tény, a bevehetetlen erőd kitörölhetetlenül benne maradt az emlékezetemben, mint ahogy gondolom, minden magyar férfiember emlékezetében. Hiszen ha csak lélekben is, de kicsit mi magunk is várvédők vagyunk, büszkék hős elődeink tetteire.

Erődmaradványok a szlovák és a magyar oldalon. A Duna a jelenlegi országhatár

Én magam, már obsitos bakaként nem tehetek mást, mint rájuk emlékezve igyekszem bejárni azt a területet, amely valaha az erődöt képezte. Legelőször - a fellelhető bástyamaradványok közül - a Duna magyar oldalán, a Monostori erődben jártam. 
Ezen a területen az egykori erőd jelentős része épen maradt; olyannyira, hogy a második nagy háború után az "ideiglenesen hazánkban állomásozó testvéri szovjet haderő" állomásozott benne. 
Igmándi erőd. Közlekedő folyasó

Igmándi erőd. Bejárat a bástya belsejébe
Ezt követően az Igmándi erődnél jártam... szintén szovjet kézben volt tudomásom szerint. Be tudtam járni a belső területet. 
Csillag erőd bástyája. (Feleségem fényképezi)

Csillag erőd bejárata. Csak időszakosan látogatható
Harmadjára a Csillag erődnél tettem látogatást. Itt csak néhány kutya őrizte a kaput, múzeumi személyzet nem volt. Gyakorlatilag a kapuig jutottam, sokat nem láttam belőle.
Főerőd képe egy szlovákiai plakáton

A Főerőd bejárata. Legkevesebb 10 fős csoport látogathatja

A Főerőd, és sok kisebb erőd a Duna bal partján, Trianon óta Szlovákiában található. Az egykori Főerőd részben ma a szlovák hadsereg kezelésében van, egyénileg nem, de csoportosan, belépő díj ellenében látogatható. Természetesen izgatja/izgatta a fantáziámat, mi lett a többi bástya sorsa?

Kíváncsiságomnak engedve néhány napja átmentem Komarnóba, Komárom szlovákiai városrészébe. A Duna-csatornától indulva gyalog jártam be az első 5 elérhető bástya-maradványt.
  
Mivel a szlovákiai bástyákról a következőkben szeretnék képeket közölni, elmesélem egy néhány évvel korábbi komarnói élményemet:

Sétálgattam a belvárosban, gondolataim száz felé jártak. Én meg szinte csak véletlenül a Klapka-tér felé, szemben a jelenlegi Városházával. Amint elgondolkodva lépegetek, jó nagy hangerővel megszólal a Klapka-induló! "Fel, fel vitézek, a csatára, A szent szabadság oltalmára!" Kapkodtam a fejem, mi lehet itt, rögtön arra gondoltam, valakinek baja lesz ebből! Mire aztán a fülem irányba állította a tekintetemet, megláttam a Városháza tornyának egyik ablakában, hogy egy huszár figura fújja a trombitáját, és a hang pedig a torony hangszóróiból jön! Nézem az órám, látom, pontosan dél van! Ezt jelezte a toronyzene! De még akkor sem tudtam igazán elhinni, hogy jól hallom, amit hallok!
Aztán Komarnóban (Öreg/Rév Komáromban) is fordult az idő kereke, más személy lett a polgármester. Az utóbbi években hiába hegyezem a füleimet, ha ott járok, nem szól már a Klapka-induló.... :-(

Itt még szólt a "Fel, fel vitézek a csatára...."
Klapka György oroszlánja, nemzetiszín szalaggal a lándzsáján
Jókai Mór szobra

Tapasztalataimat a következő posztomban mutatom be Nektek - egyenlőre csak némi érdeklődést szeretnék kelteni Bennetek. Nem titok, hogy a későbbiekben pedig egy közös erődtúrát és fotózást szeretnék szervezni a részvételetekkel! Legalább 10 fő érdeklődőt szeretnék összegyűjteni, hogy ezzel a csapattal a Főerőd látogatása is megvalósítható legyen.

Viszünk újra szalagot arra a lándzsára? Nemsokára március 15!

Szép napot mindenkinek!

6 megjegyzés:

Jenő írta...

Köszönjük Zoli a Monostori erőd bemutatását! Nem is tudtam, hogy van egy "Főerőd is a szlovák oldalon...

Lacika írta...

Tudod Zoli, hogy mennyire várom! :-)

Üdv: Lacika

Nádasdi Szabó Zoltán írta...

Gondoltam Rád, Lacika!

Névtelen írta...

Én sajnos csak a komáromi oldalt ismertem, jó volt kicsit átkukucskálni is. Remélem sikerül összehoznod a kis csapatodat, sok sikert hozzá!

Miriam Papp írta...

Kedves Zoltán,

érdekes, ügyesen felépített Blog. Köszönöm a megosztást. Nagyon remélem, hogy sikerül összehoznod a szlovákiai túrát és azon keresztül én is egy kis ismertetöt kaphatok, annak idején.

Üdvözlet, minden kedves barátnak :-)))

Nádasdi Szabó Zoltán írta...

Köszönöm, kedves Miriam! Az erődös posztomat mindenképp folytatom, a Főerőd meglátogatásában pedig nagyon bízom!
Köszönöm az érdeklődést!
Szép napot!