2019. március 21., csütörtök

Különleges festmények között jártam

Malasits Zsolt győri festőművész
Történt egy nyáron - talán 2 éve? - mióta nyugdíjban vagyok, összefolyik velem az idő. Nagy nyári rendezvény volt a városban. Sétálgattam ide-oda, kerestem valamit, ami érdekelhet. Megláttam, hogy a Duna-parton, az egykori várbástya mellett egy festő sok és nagy táblán dolgozik. Akkor még nem tudtam, milyen mű készül, és magát a művészt sem ismertem fel. A képeit azonban csodálattal néztem... különleges képek, nem a könnyen érthető stílusban készültek. Később tudtam meg, hogy a különálló táblák egyetlen hatalmas mű részei, és a részek elkészülte után lesz belőlük egyetlen nagyméretű alkotás.
Aztán nem sokkal később a művész nevét is megtudtam: Ő Malasits Zsolt. Azonnal rájöttem, hogy szüleit jól ismerem: édesapja munkahelyi főnököm volt egykor a RÁBÁ-ban, édesanyja pedig a munkakörömhöz kapcsolódó területen dolgozott.
Nem véletlen tehát, hogy különös érdeklődés támadt a munkái iránt - anélkül persze, hogy érdeklődésem tolakodásnak tűnne fel. Részt vettem a megyei könyvtárban egy bemutatkozó rendezvényén, most legutóbb pedig ugyancsak a könyvtár nagy rendezvénytermében rendezett kiállítását néztem meg.

Malasits Zsolt festménye
Az elsőnek fotografált kép. Facebook oldalamon már szerepel.
Mint említettem, nem könnyen érthető alkotások. Tele vannak szimbolikus utalásokkal, melyeket jórészt csak a művészetekben jártas nézők érthetnek. Ugyanakkor lekötik az ember figyelmét, mint egy rejtvény; nézni kell őket, értelmezni, mit mond nekem a kép, és próbálni megfejteni, melyik képpel mit üzen a művész.
Malasits Zsolt festménye
Nem mondhatom, hogy sikeres rejtvényfejtő vagyok. Nekem erről a képről egy mitológiai történet jut eszembe: Európa elrablása. Lehet, nagyot tévedek, de még akkor sem lennék szomorú: elég, hogy gondolatot ébresztett.
Malasits Zsolt festménye
Gyakran visszatérő motívum a művész képein a víz, a hajó, a hal... meg persze sok más. 
Malasits Zsolt festménye
Nem szeretnék műértő szerepben tetszelegni, ezért további megjegyzéseket nem is nagyon fűzök a képekhez. Nézzétek meg a festményekről készült fotóimat, aztán aki teheti, látogassa meg a kiállítást.
Malasits Zsolt festménye
Malasits Zsolt festménye
A győri megyei könyvtár Baross úti fiók-könyvtárának rendezvényterme, a kiállítás helyszíne. Munkanapokon délutánonként látogatható.
Malasits Zsolt festménye
Malasits Zsolt festménye
Malasits Zsolt festménye
Malasits Zsolt festménye
Malasits Zsolt festménye
Malasits Zsolt festménye
Malasits Zsolt festménye
A tárlat természetesen több műből áll. Nem az volt a célom, hogy minden képről fotót készítsek. Csupán ízelítőt szeretnék adni abból, ami a teremben látható.
Amatőr eszközökkel, kézből fotózva amúgy sem lehet olyan képeket készíteni, amelyek hosszabb távra megőrzésre érdemesek lehetnek. Amikor megérkeztem, a termet felügyelő fiatalember kérés nélkül felkapcsolta az összes fényforrást, hogy legyen elég fény a fényképezéshez. A vegyes eredetű fényekhez - bár a fényintenzitás megfelelő volt - nagyon nehéz volt olyan fehéregyensúly beállítást találni a fényképezőgépemben, hogy a fal színe például a képen is hasonló legyen, mint a valóságban. Ez nagyon fontos, mert a helytelen beállítás alapos színtorzulásokhoz vezet.

Mint említettem, a kiállítás Győrben, a Baross úti könyvtárban látogathat munkanapokon, délután.

Malasits Művész Úrnak gratulálok a színvonalas kiállításhoz!

Nincsenek megjegyzések: