2015. április 3., péntek

Fotós séta Párkányban (Szlovákia, Štúrovo)

"Párkány (szlovákul: Štúrovo, németül: Gockern) város Szlovákiában, a Nyitrai kerület Érsekújvári járásában." - Wikipedia

"Esztergommal átellenben, a Duna bal partján fekszik. A közel 12 000 lakosú város és határa a Duna menti síkság bal oldali csücskében terül el, a Garami és Ipolyi lösztábla törésvonalának mezsgyéjén.
A várostól északkeletre a Kovácspataki-hegyek vulkanikus sziklái találhatók, melynek legmagasabb csúcsa a 395 m magas Burda. A várost északnyugaton a Hegyfarok természetvédelmi terület, a helyiek bortermelő területe határolja." - Wkikpedia

Először 2005-ben, majd 2010-ben jártam Párkányban, mindkét alkalommal a Júda-vásár alkalmával. Érdekesnek találtam, amit okkor ott láttam, nem véletlen tehát, hogy a közelmúlt napok esztergomi fotózása alkalmával is átlátogattam a Duna másik oldalára. Különleges vonzerőt az adott ennek a kirándulásnak, hogy tudtam, a városból, a Duna-partról csodálatos panoráma látszik Bazilikára, és az esztergomi várra.
Ment természetesen az egész fotóscsapat. Nem mindenki egyszerre, hanem kisebb csoportokban. Első programpontként természetesen a Bazilikát és a várat fotóztuk, majd egy rövid sétára indultunk a régi belvárosban.
No, de nézzük a képeket:

Párkány új lakónegyede még Esztergomból fotózva
Mária-Valéria híd
Párkány és Esztergom között a gyönyörűen újjáépített Mária-Valéria hídon, gyalog sétáltunk át a Dunán. Nem volt szép idő, erős és hideg szél fújt.... de nem bántuk. Sok fotó készült már a hídon haladva is a Bazilikáról, de az majd egy másik beszámoló témája lesz.
Bazilika és Vár Esztergomban
Így néz ki Esztergom a Duna szlovák partjáról nézve. Fenséges, lenyűgöző látvány, különösen ragyogó napsütésben elkápráztató.
Fotós barátok Párkány főterén
Portré
Alig tettünk 50 métert a főtéren, egy középkori jelmezbe öltözött fiatalember hangos szóval egy étterembe invitált bennünket ebédelni, és mindenkinek egy szórólapot is a kezébe nyomott - arra az esetre, ha csak később lenne időnk az étterembe látogatni. Megköszöntük az meghívást, mentünk tovább, és olvasgatni kezdtük a kezünkbe adott reklám-fecniket. Nem kis meglepetés ért bennünket.... jobbára inkább a nevetőgörcs fogta el a társaságot. Az volt a reklám, figyeljetek! Megértjük, magyar nyelven is szólt hozzánk...
A Parasztétterem szórólapja - 1. oldal
Csak néztünk egymásra, nem értettük, mi ez. Miféle sajátságos humor ez? Magyarországon nem sok sikert arattak volna vele, ebben mindannyian egyetértettünk.
Parasztétterem
A másik oldal aztán adott némi magyarázatot a sajátságos megszólításra, de hát azért ez így is különlegesnek, és nem túl hízelgőnek tűnt a szemünkben. Mielőtt valaki megkérdezné: nem mentünk vissza ebédelni :-)
Emlékoszlop
Egy szép emlékoszlop a történelmi Magyarország 1000 éves fennállása tiszteletére.
Szlovák, cseh, magyar emlékmű a temetőben
Tűrázó motorosok
Alig léptünk ki a temetőből, motorzúgás hangja riasztott bennünket. Egy csapat motoros húzott el mellettünk a keskeny utcán.
Volt még egy kalandunk egy igen goromba múzeumőrrel, láttunk egy feliratot, miszerint egy másik étterem az "utolsó menedék" Magyarországra való távozás előtt.... ezek azonban maradjanak a feledés jótékony homályában...