2015. április 21., kedd

Templom a templomban

A tegnapi napom úgy alakult, hogy hamar dél után "nyakamba vettem" a várost.... azaz sétálni indultam. Szokás szerint Győr belvárosába, és természetesen fényképezőgéppel. Ami a fotózást illeti, nagyon visszafogtam magam, hiszen évek óta fotózom a belvárost, több tekintetben is csak ismételni tudnám magam. Most arra koncentráltam elsősorban, hogy egyedi történéseket figyeljek, és ezekről készítsek képet, ha épp sikerül... hétfő volt, nem nagy az élet a városban ilyenkor, de mindig adódhat valami. Séta közben jutott eszembe, hogy - Győr általam legszebbnek tartott - templomában van egy Loretoi kápolna, amelyben igazából még nem is jártam. A létezéséről is csak egy ismerős házaspár közel egy évvel ezelőtti fotóiból szereztem tudomást. Nos, itt az alkalom, hogy én is meglátogassam ezt a kápolnát! 

"A loretoi-kápolna

Igen szép látnivaló a templom Loretoi-kápolnája, mely 1717-18-ból származik, tehát előbb felépült, mint maga a templom. A hajó bal első sarkában levő ajtó vezet a gyóntatófolyosóra, mely a különös hangulatot árasztó kis kápolnát fogja körül. A kápolna a názáreti Szent Ház másolata. A legenda szerint a Szűzanya kőből épített názáreti házát a 13. század végén az arabok elől angyalok a levegőbe emelték és átmenekítették az olaszországi Loretoba, ahol ma egy hatalmas bazilika közepén látható. Európában később sok helyen épültek a ház másolataként Loretoi-kápolnák, ezek egyike az itteni. A kis kápolna szokatlan, különös hangulatot áraszt, jórészt vakolatlan volta az épület eredetijének régiségére utal. A megvilágítási effektus az oltár mögötti Fekete Mária-szoborra irányítja figyelmünket. Az oltárt a szobortól aranyozott rács választja el. A kápolna falán megmaradt, vagy szándékosan készített vakolt foltokon 1756-ból származó freskótöredékeket látunk, melyeket Borsa Antal 1941-ben restaurált. A fáiba beépített gerendadarabok Szent József ácsműhelyére emlékeztetik a látogatót. Az oltár bal oldalán levő díszes faragású faliszekrény az ókeresztény templomokban szokásos, szentélyből nyíló kegyszertartók mintájára készült." - Wikipédia

Győr - Karmelita templom - Loretoi kápolna
Egészen pontosan egyszer már jártam a templom abban a terében, ahol a kápolna található. Akkor azonban nem mehettem be, mivel a kápolnában éppen litánia folyt. Ezúttal csend honolt mindenhol, nem zavartam senkit a jelenlétemmel.
A kápolnának különleges hangulata van, nem is tudom igazán leírni, milyen érzés fogja el az embert odabent. Mint ha egy igazi templomban lenne... templom a templomban! Sötét van, a falak téglái elfeketedtek, mint ha tűzvész nyomait őriznék. A falakon pedig freskótöredékek láthatók.
Győr - Karmelita templom - Loretoi kápolna
Győr - Karmelita templom - Loretoi kápolna
Győr - Karmelita templom - Loretoi kápolna
Győr - Karmelita templom - Loretoi kápolna
Győr - Karmelita templom - Loretoi kápolna
Győr - Karmelita templom - Loretoi kápolna
Győr - Karmelita templom - Loretoi kápolna
 Igyekeztem gyorsan befejezni a fényképezést, mert közben hívők érkeztek. Egy-egy imádság idejére beültek a padokba, és mentek tovább...
A fotózás után én is elidőztem pár percig, élveztem a csendet, a kápolna hangulatát, próbáltam felidézni magamban a kor szellemét.

Úgy érzem, egy szép élménnyel lettem gazdagabb.

1 megjegyzés:

Unknown írta...

Szégyenlem, gyôri létemre néhány hete jártam a kápolnában elôször,
megérintett a hely szelleme,szépsége! Azóta, ha tehetem, mindíg betérek!