2013. május 1., szerda

Körmend - a Batthyányiak városa


Egy kirándulás Körmenden - régóta tartoztam magamnak ezzel! Gyerekoromban gyakran jártam itt, hisz egy közeli faluban születtem. Nekünk ez volt a VÁROS, ahová kaland volt jönni akkor is, ha valami hivatalos ügyet kellett intézni, vagy csak - nagyon ritkán - fürödni a Rábában! Tisztán kedvtelésből valóban ritkán volt erre mód, mert a rendes életvitelünk mellett a szabadidő ritka lehetőség volt!
A hercegi kastély főbejárata
Tudtam gyerekként is, hogy élt itt valamikor egy herceg! Nem tudtam még elképzelni sem, milyen volt akkor a kastély, mert abban az időben, amikor én ott járhattam, orosz katonák lakták a kastélyegyüttes épületeit, később pedig cipőgyár működött benne. Nem éppen egy dicső korszaka a Batthyány-Strattmann hercegi család történetének. 
Ma már oroszok nincsenek, cipőgyár sincs, néhány épületet hivatalok és kulturális intézmények használnak. Sajnos, pénz alig van, az éppen nem használt épületek felújítása a mai napig sem történt meg. Legyünk optimisták, előbb-utóbb minden épület hasznosításra kerül, és az egész kastélyegyüttes felújításra kerül. 
Az első, Bükben töltött teljes napunk fürdéssel telt. Reggel sok volt a felhő az égen, szemerkélt egy kis eső - úgy döntöttünk, az erre a napra tervezett kirándulások helyett a "B" tervet vetjük be: fürdeni megyünk. Igaz, a nap hamar kisütött, meleg lett, de mi akkorra már a finom termálvizet élveztük! Csodálatos ez a víz! Ívókúra formájában az emésztőszerveket gyógyítja, fürés formájában pedig a bőrre ható jótékony hatását vettük észre elsősorban. Csodálatos, selymes tapintást ad a bőrnek, ami igen tetszett nekünk.
Most azonban nem Bükről szeretnék írni, csak arra utalnék, hogy egy nap a fürdőben eltelt, a második napra maradt, hogy a tervezett kirándulásainkból megvalósíítsuk, ami a napba belefér. Két lehetőség között választhattunk: Vas és Zala megye nevezetességei, vagy egy ausztriai kirándulás. 
Ausztriában Groß-Petersdorf, Stadt Schlaining és Bad Tatzmannsdorf, esetleg még Mariasdorf szerepelt a terveimben. Bánatomra erről a tervről hamar le is kellett mondanom, az eurót tartalmazó pénztárcámat Győrben felejtettem. Hát....... ennyit a sok eszemről. Maradt az alternatív megoldás - belföldi kirándulás. Ennek volt első állomása Körmend, Ezt követően még több helyen is jártunk, nemsokára soora kerül az is, hol.

Bük-Fürdő - Szombathely - Körmend útvonalon haladtunk. Körmend határában van egy nagy bevásárló központ - annak parkolójában hagytam a kocsit, és gyalog sétáltunk a város felé. Elsődleges célunk a kastély, a kastélypark meglátogatása volt, valamint a város központi része.
Batthyány család emlékoszlopa
Amint a kastélykertet elértük, rögtön be is tértünk a park sétányaira. Nagyon szép a kert, sok virágot, és sok madarat láttam! Több helyen kőből készült műalkotás emlékeztet a terület korábbi tulajdonosaira. Legnagyobb ez az oszlop, melyen egy bronz tábla sorolja föl a több generáción át a Batthyány-hercegek neveit, és címeit.
Batthyány kastély főépülete
Végigsétáltunk a kerten, majd az utca felől közelítettük meg a kastélyegyüttes bejáratát. Ezen a képen a főépület látható. Ez még viszonylag jó állapotban van, de ha körbenézünk az udvaron, már látszik, hogy nem túl előnyös a kép.
Batthyány kastély főépülete. Az előtéri szobor a herceget, mint orvost ábrázolja
Talán sokan tudják, hogy az itt élt utolsó herceg szemész orvos volt. "A szegények orvosa" nevet kapta a környék lakóitól, mert nem pénzért, hanem teljesen ingyen gyógyította őket. Gyerekkoromban még az én szüleimtől is legendákat hallottam erről.
Feleségem egy padon leült pihenni, én pedig a régen jól ismert helyek fotózására indultam. Sok meglepetés ért, alig ismertem a helyszínre - mondhatnám, csak nagy vonalakban tudtam tájékozódni. Minden átépült, megszépült az utolsó néhány évtizedben.
Körmend, Fő tér
A kastélyból a Rába folyó felé indultam. Szerintem ez a város legszebb része, legjobban ismertem, hiszen szülőfalum, Nádasd felől itt lehet elérni a várost. 
Korábban hercegi, ma plébánia templom
Korábban hercegi, ma plébánia templom
Korábban hercegi, ma plébánia templom
Korábban hercegi, ma plébánia templom
Amint a városi plébánia templomhoz értem, le is tértem az útról, és közelebbről is megnéztem a szép épületet. A templom falán emléktábla jelzi, hogy a mélyen vallásos, később a római pápa által boldoggá avatott utolsó herceg ebbe a templomba járt imádkozni.
Híd a Rába fölött
Híd a Rába folyó fölött - sok gyerekkori emlékem van róla.
A régi Körmend - felújítva
A régi Körmend egy részlete - szépen felújítva a házak.
Rába ártere
A Rába ártere 
Kastély látványa a Fő térről
Vissza indultam a kastélyhoz; gondoltam, Marika már kipihente magát! Az volt a szándékom, hogy a főépület belsejét is megtekintem - már amit lehet. De nem volt ehhez szerencsém, mert alig értem a kapuhoz, feleségem telefonon közölte velem - kiment a Fő térre, oda menjek utána! Ez az, amihez az asszonyok kiválóan értenek - keresztbe tenni a férfiak terveinek! :-)

Köztéri műalkotás
Köztéri szökőkút - nem működik
Utcarészlet
Emiatt a beltéri fotózás elmaradt, mentem a Fő térre. Szép látványt mutat a tér, érdemes egy kis sétát tenni ott.
Kakas-csúcsdíszes templom
A templom homlokzata
Végül az evangélikus templomról készítettem néhány képet. Visszamentünk az autóhoz, majd folytattuk az utunkat a következő cél, Nádasd felé.

Arról majd legközelebb.

Szép napot Nektek!!!

Nincsenek megjegyzések: