2013. április 26., péntek

Tés szélmalmai


Most ott tartunk, hogy haladunk Jásd felé, malom-múzeumot nézni. Aztán egy útkereszteződéshez értünk: itt egy tábla hirdeti, hogy ha tovább megyünk, akkor egy vízimalmot látunk, de ha balra megyünk, akkor Tés faluba érünk. Ott pedig szélmalmok vannak. Gyors döntés - több szélmalom mégiscsak több, mint egy vízimalom! Kanyar balra, irány Tés! Persze, hol van a fennsík, és azon hol vannak a szélmalmok, nem tudtam. Megint csak arra hagyatkozhattam, hogy a malom magasabb, mint egy családi ház, van esély, hogy az úttestről is észre veszem! Már jól bent jártunk a faluban, de szélmalmok helyett csak egy táblát láttunk: itt be kell menni a ház udvarára, onnan jutunk ki a szélmalmokhoz! Kissé szokatlan, de ez van ideírva............. Ráadásul ez a ház nem csak egy családi ház, hanem egy kovács múzeum is egyben!
Tés, kovács múzeum
Tés, kovács múzeum (Marika, feleségem)
Tés, kovács múzeum
Bementünk..... egy hölgy fogadott bennünket. Feleségem ment belépőjegyeket venni, én pedig már fotóztam is a régi kovácsműhelyt! Hihetetlen mennyiségű szerszám, eszköz, kézi működtetésű gép volt kiállítva. Nagy élmény volt látni! Sajnos, ebből az élményből átadni nem tudok semmit, mert a fotók töredékét mutatják csak annak, amit a helyszínen látni lehet. A kovácsműhely mögött gazdasági helyiségek vannak. Itt is rengeteg régi mezőgazdasági eszköz, gép volt látható.
Mezőgazdasági gépek, eszközök
Mezőgazdasági gépek, eszközök
Egykori tűzoltó kocsi
Közben a feleségem kapott a "háziasszonytól" egy hatalmas kulcsot! Ez a kulcs a mérete alapján akár a "mennyország kulcsa" is lehetett volna! De nem az volt, hanem a házsor mögötti területen látható szélmalmok egyikének a kulcsa. Idegenvezetés nem volt, de kaptunk egy kis írásos ismertetést a malmok rendeltetéséről, történetéről. Amúgy meg önkiszolgálás. 
Szélmalom
A holland típusú, forgatható tetőszerkezetű szélmalmok ipartörténeti emlékek. A régebbi, a Held-féle szélmalmot 1840-ben építette Pircher János ácsmester; az Ozi-féle malmot 1924-ben Ozi János asztalos.
Tés legjelentősebb idegenforgalmi látványosságát szélmalmai jelentik. A fennsíkon az állandó szél erejét kihasználva négy malom is dolgozott, ebből mára kettő maradt mint látványosság és ipari műemlék.
A malmokhoz csak egyedül mentem ki. Az egyik a kulccsal nyitható, ezáltal belülről is megtekinthető. A másik malom le van zárva, csak kívülről nézhető meg. 
Előbb a közelebb álló malomról készítettem pár képet, majd a közeli lóistálló udvarán legelésző pónikról. 
Pónik
Póni
Pónik
Lehet, hogy új divat pónikat tartani? ha igen, akkor biztosan jó üzlet pónikat tenyészteni. Azt gondolom, erről lehet szó, mert valaki nagy területet megvásárolt a környéken, és ilyen kis mini lovakat tart ott. Itt elmondom, hogy éppen emiatt a tenyészet miatt nem lehet máshol, csak a bemutatott helyen megközelíteni a malmokat - a falu felől.
Szélmalom
Szélkerék
Malomkulcs
A hatalmas kulccsal kinyitottam a megtekinthető malomépületet, majd a szerkezet tanulmányozásába kezdtem. Érdekes volt, meglehetősen egyszerű, és működőképes. 
Fa-fogaskerekek kitámasztva
Erőátviteli szerkezet
Erőátviteli szerkezet
Kitekintés a szabadba
A forgatható tetőszerkezet egyik görgője
A vitorlák által mozgatott erőátviteli szerkezet nyugalmi állapotban ki volt ékelve, hogy a kinti széljárás üresjáratban ne mozgassa a szerkezetet.
A 2.-es számú, nem látogatható malom
Szélvitorlák
A második malom csak kintről volt megtekinthető. Fotók készültek.

Dél körül járt az idő. Feleségemnél beindultak a női reflexek - dél van, ebédidő! Rögtön érdeklődni is kezdett a "kulcsos nénitől", hol lehet itt ebédelni. 
- Ó, hát itt rögtön a második szomszédban! Keressék a Mónika vendéglőt, én is oda mennék, ha kellene! 
- Itt a második házban? - kérdezte Marika.
- Nem, a második faluban, a Fő utcán! 
Jaaaa, értjük, nagyon köszönjük!!!
Kocsiba be, mentünk a második faluba, a Fő utcára. Kérdeztük, hol van a Mónika-vendéglő. Falusiak döbben csodálkozása, majd valakinek eszébe jut valami. Mutatja, merre menjünk tovább: - arra lesz, majd balra!

Találtunk egy kocsmát, ki volt írva az ajtó fölé: Mónika. Megálltunk, bementünk, a berendezést látva kicsit csodálkoztunk. Jött egy hölgy, jobban meg volt lepve, mint mi. Mondtuk, ebédelni szeretnénk. Egy pillanatnyi tanácstalanság után mondta a hölgy:
- Éppen most fő a gulyásleves! 
- Jó, de mi ebédelni szeretnénk! - mondtuk.
- Éppen most fő a gulyásleves! - mondta megint a hölgy.
- Jó, akkor kérünk két gulyáslevest! Ha megfőtt! - mondtam. Addig pedig két sört - az egyiket alkoholmentest.
Hát már megint az asszony járt jól! Már mint a feleségem.

Utóirat: a gulyásleves finom volt! Köszönjük, Mónika!

Legyen szép napotok!!! :))))

2 megjegyzés:

cincifotó írta...

Jó érzés volt újra látni a malmokat, a kovácsműhelyt, legfőképpen a régi tűzoltó szerkezetet - fotó gyűjteményem értékes darabja - , és visszaemlékezni! Én két évvel ezelőtt jártam itt, akkor a nem látogatható, kettes malom lapátjai még igencsak viharvert állapotban voltak. Örülök hogy szép lassan ez az épület is felújításra kerül! Rengeteg fotót készítettem anno én is, de valami miatt nem igazán foglalkoztam velük. A Picasan talán van pár képem, de az az oldal sajnos már elvesztette régi népszerűségét, jelentőségét! Örülök hogy felidézted bennem ezeket az értékes dolgokat, köszönöm!

Unknown írta...

Nagyon jó volt végignézni a képeket.Ami a tűzoltó kocsit illeti,nálunk sok faluban
láttam ,(mesterségemnből kifolyólag sok megyei faluban mefordultam ),sőt még az
Aradi tűzoltóság elött is van egy.Mindenhol megbecsülik ezeket a régi szép emlékeket.
Sajnos szélmalmot csak képről láttam,pedig biztosan nagyon érdekes lehet.Szivesen
megnézném.Köszönöm a képeket.
U.I.Ha jársz Arad megyében,itt megy keresztül az U.n. ,,Malom árok,,,amelyik a Kőrösböl
indul Sebes mellől és átszeli a megyét.Még létezik néhány vizmalom is (nem működő).