2016. július 21., csütörtök

Erődtemplom Székelyföldön

Most aztán jól zavarban vagyok! Szentül meg voltam győződve arról, hogy az az erődtemplom, melyről az alábbi fotókat készítettem, Kénos (románul Chinușu) községben található, Székelyföldön. A poszt megírása előtt információkat akartam szerezni írásomhoz a Wikipédián, amikor a meglepetés ért. A Wikipédián található képek szerint Kénos temploma nem azonos az általam fotózottal! Nem tehetek mást, el kell fogadnom, hogy az "én templomom" valahol Homoródszentmárton (románul Martiniș, németül Sankt Marten) községközpont Erdélyben, Hargita megyében, Romániában) környékén, egy meg nem nevezett székelyföldi községben található. (Egyszer már megfogadtam magamban, hogy lefényképezek minden helységnévtáblát, amerre járok.)

Néhányan már tudják rólam, hogy rajongója vagyok a történelmi időket megélt templomoknak. Ha tehetem, mindig betérek néha csak pár percre, de gyakrabban hosszabb időre. Megihlet a templom csendje (ha csak nincs tele hozzám hasonló turistákkal), eltűnődöm a régi építő mesterek fantasztikus tudásán, amivel ezeket az általam csodának nevezett építményeket megalkották. De nem ragozom, ez a hely nem arra való...
Nagy volt az örömem, amikor nem rég fotóstársakkal közös túrán templomlátogatásra is volt alkalmam. Ráadásul egészen különleges, Magyarországon csak ritkán látható erődtemplomokat láthattam. Ezek közül az egyik, melyről képeket teszek fel a posztomba.
Sajnálom, hogy tévedésem okán semmi közelebbit nem mondhatok róla, de hát "így jártam" - ahogy a szólás mondja.
Erődtemplom
A templom képe, a falu főutcájáról nézve. Már így nézve is monumentális hatást kelt, közelebbről pedig még inkább hatása alá kerül a szemlélődő.
Főbejárat
Nem vagyok értője, csak csodálója annak, amit ezeken a templomokon látok. Egy ilyen csodásan megalkotott, még romjaiban is lenyűgöző főbejárat mindig ámulatba ejt.
Egyszerűen gyönyörű!
Belső tér
A templom belseje üres, felújítás alatt áll. A régi freskók egy részét az egyik oldalon már restaurálták, de még rengeteg munka van hátra. Pillanatnyilag nem folynak munkálatok, de remélem, nem végleg álltak le a helyreállítással.

Belső tér
 Csodáljuk meg más nézetből is. Nem kell hangsúlyoznom, hogy egy apró fénykép töredékét se adja vissza annak az élménynek, amiben  a helyszínen van része a látogatónak.

Belső tér
 Mint említettem, rengeteg munka van még hátra. A főhajó ezen oldalán épp csak elkezdődött valami. Talán lesz folytatása.
Főhajó
A belső tér üres, a falakon megkezdett restaurálási munkák. És az egykori karzat tartó-gerendái, melyek lándzsaként állnak ki a falakból.
Látvány a toronyból
Felmehettünk a toronyba is. Nagy élmény volt arra gondolni, hogy abból az ablakból, ahol most én nézek ki, valaha őrtálló katonák kémlelték az ellenség mozgását.
Látvány a toronyból
"Várfal", és egy bástya romja a toronyból nézve.
Följárat
A toronyban több helyen korom, égésnyomok utalnak a nehéz időkre. Lehet tűzvész, lehet harcok által felperzselt tetőtér pusztulásának emléke. És egy sajátságos "létra", minden bizonnyal az eredeti korhű mása.
Oldalfal kívül
A felújítás eredménye leginkább a templom külső falain látszik. Nagyon érdekes és elgondolkodtató, vajon hány átépítést érhetett meg ez a templom, hosszú történelme folyamán.
A torony "békaperspektívából"
Felújítva
Átépítések nyomai
Ha valaki felismeri a templomot, és a pontos helyét is ismeri, kérem, közölje velem. Köszönöm előre is!

Legyen szép napotok!

3 megjegyzés:

Nádasdi Szabó Zoltán írta...

A helyszín rejtélye egyik fotóstárs által meg van fejtve: A templom Homoróddarócon taláható

Nádasdi Szabó Zoltán írta...

Köszönet a segítségért: Bors Gyula!

Kavics írta...

Nagyon szép és különös helyen jártál! Én is csak mint csodáló veszek részt ilyen és ehhez hasonló látogatásokon. Mindig szívesen játszom el a gondolattal, hogy kik jártak, éltek ott anno. Olyankor szeretnék egy gépezetet, ami visszavisz a múltba egy film erejéig.
A helységtáblákat (+ túravezető táblákat) én is fotózom, pontosan az általad is említett ok miatt. :-)