2014. január 1., szerda

Budapest Mátyás-templom

Wikipédia: "A Mátyás-templom vagy Budavári Koronázó Főtemplom (hivatalos nevén Budavári Nagyboldogasszony-templom) Budapest I. kerületében, a Szentháromság téren álló, nagy történelmi múltra visszatekintő műemlék templom."
Budapest - Mátyás-templom decemberi félhomályban
Régóta járok Budapestre kirándulni és fotózni. Többször voltam a Várkerületben is. Messziről és közelről csodáltam a az egykori Vár építészeti csodáinak egyikét, a Mátyás-templomot. Ennek ellenére kevés képet készítettem róla, mert évek óta külső és belső renoválás, karbantartás alatt állt. Az építési állványokkal körülvett műemlék pedig nem igazán szép látvány. Minden alkalommal azzal nyugtattam magam, hogy majd vége lesz a munkának, kivárom a megfelelő alkalmat, és akkor visszalátogatok ide.
2013 év decemberében jártam legutóbb a helyszínen. Bár az időjárás fotózásra nem volt nagyon előnyös, mégis örültem, mert a környéken minden munka befejeződött, egyetlen állványzatot sem láttam! A borús idő ellenére külső felvételeket is készítettem, és most végre megfelelőnek találtam az időpontot, hogy a templom belső kialakítását is megnézzem. Nagy örömömre a fotózás korlátozás nélkül engedélyezve volt.

A templom belső látványa
A templom belső látványa
A templom belső látványa
A templomba lépve ámulat vett erőt rajtam! Valahogy minden más volt, mint a szokott templombelső-kialakítások. Váratlanul ért, hogy meglepően sötét volt. Ennek oka lehetett a külső fényhiány, de oka lehetett az is, hogy a gyönyörű nagy ablakok mindegyike színes, művészi kialakítású ablak volt. Ezeken at ablakokon pedig akkor is kevés fény jön be, ha kint világos nappal van. Enyhítette a helyzetet, hogy rendkívül szépen kialakított belső világítás működött.
A templom belső látványa
Szárnyasoltár
Szárnyasoltár
Amint a szemem megszokta a belső fényeket, összeraktam a fotózó felszerelésemet. Állványról fényképeztem, hogy a fényviszonyoknak megfelelő legjobb körülményeket alkalmazhassam. 
Igyekeztem mindenre figyelni, mégis megfeledkeztem egy igen fontos paraméterről. A fehéregyensúly (white balans) a kültéri felhős ég beállításon maradt, ez pedig jelentős sárga elszíneződést eredményezett a képeim egy részén (amíg észre nem vettem a hibámat, és nem korrigáltam).
A templom belső látványa
Királyok és szentek a szószéken
"Az egyházi hagyomány szerint a templomot Szent István király alapította 1015-ben. A Szent István-féle templomról sem okleveles, sem tárgyi adat nem maradt fent. Írott forrás csak a török hódoltság után szól róla: Esterházy Pál nádor felirata az általa építtetett új főoltáron 1690-ben. E korban a templomot általánosan „Szent István egyházá”-nak nevezik. A tatárjárás előtti alapításra enged következtetni, hogy a templom az ősiség jogán már 1257-ben elsőbbséget élvezett a várbeli Mária Magdolna-templommal szemben."
A templom belső látványa
A templom belső látványa
A templom belső látványa
"IV. Béla a tatárjárás után, 1255 és 1269 között, valószínűleg a régebbi, kisebb templom helyére tornyos, háromhajós bazilikát építtetett. Az első építési ütemben (1255–1260) épült fel a főszentély és a mellékszentélyek, az álkereszthajó és a Menyasszony-kapu, valószínűleg Villard de Honnecourt irányításával. A budavári főtemplom első építési szakasza a lyoni katedrálissal mutatja a legközelebbi rokonságot. A mestercsoport valószínűleg a csehországi Tišnov ciszterci monostorának építőiből állott össze, akik a tatárjárás utáni mestervándorlás során IV. Béla király unokatestvére, Prágai Szent Ágnes közvetítésével kerülhettek Magyarországra. 1260 körüli felbomlásának okai ismeretlenek."


A templom belső látványa
A templom belső látványa
 

A templom belső látványa
A templom belső látványa
A templom belső látványa
Néhány fontos tudnivalót kimásoltam a templom Wikipédia-oldaláról. Természetesen sokkal több információ is rendelkezésre áll itt, a feltüntetett linken, és nagyon sok más helyen az interneten.

A templom belső látványa
A magyar királyi beavató (Szent) korona másolata a templomban
A templom belső látványa
 

Boldog 2014-es évet kívánok látogatóimnak!

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ez egész egyszerűen fantasztikus összeállítás, csodaszépek a fotóid, élveztem az egész összeállítást. Fenséges látványt nyújt ez az épület, ideje volt már valóban, hogy állványzat nélkül is meg lehessen nézni. Köszönöm ezt a szép élményt, örülök hogy blogodon keresztül én is részese lehettem!

Jenő írta...

Kedves Zoli!
Káprázatosan szép, tökéletes fotókat készítettél a Templomról! Főleg azt áruld el, hogy hogyan tudtad megoldani a nagy fényerősség különbségeket, például az ablakok és a mellettük lévő falrészletek között úgy, hogy mindenhol tökéletesek a színek és részletek!

Attila írta...

Nagyon szép fotók!Nemrég jártam én is ott,de az én fotóim nem ilyen jók!Köszönöm a blogodat!