2014. január 16., csütörtök

Fotóséta Csornán

A naptár szerint tél van, a természet azt hiszi, korai tavasz... enyhe a levegő hőmérséklete, jönnek és mennek, oszladoznak a felhők, nem ritkán vakítóan süt a nap. 
Rám is hatással van a megbolydult időjárás. Egyre inkább érzem azt, hogy menni, mozogni van kedvem, szeretek a napfényes utcákon bolyongani. Kezemben természetesen a fényképezőgép.
Egyenlőre nem megyek messze a lakhelyemtől. Az időjárás kiszámíthatatlan, ha hirtelen rosszra fordul, akkor kellemetlen meglepetést is okozhat. Csak abban gondolkodom, hogy a közeli városokban teszek rövid kirándulásokat.

Tegnap, január közepén Csorna városát választottam úti célul. Szombathelyre utazván gyakran, évente többször átutazom a városon, de kifejezetten csornai kirándulást nem tettem a mai (tegnapi) napig. Most úgy döntöttem, kicsit körülnézek a városban.

"Csorna (németül Gschirnau, horvátul Černja) kisváros Győr-Moson-Sopron megyében, a csornai járás székhelye. A Rábaközben található. Területe a Fertő–Hanság Nemzeti Park része." (Wikipédia)

Legfontosabb célomnak a premontrei apátsággal és templommal való ismerkedést jelöltem meg. Arra számítottam, hogy igazában csak külső fotózásra lesz lehetőségem, tudván, hogy hétköznapokon, szertartáson kívüli időben a templomok zárva szoktak lenni.
Csorna
Vonattal utaztam, a pályaudvarról azonnal a premontreiek épülettömbje felé vettem az irányt. Az útkereszteződésben, a sarkon készítettem az első fotót.
Zsidó áldozatok emlékműve
Előbb a Szent István téren sétáltam, és kerestem Csornára jellemző fotótémát. Találtam néhányat - ezek közül a zsidó áldozatok emlékművét mutatom be. Jellegzetes, szép és elgondolkodtató alkotás.
Premontrei prépostság park felőli homlokzata
Premontrei prépostság park felőli homlokzata
A premontrei épülettömb nagyon szép látványt nyújt a parkból nézve. Az igazi tavaszban, vagy nyáron minden bizonnyal még szebb, de hát január van, most ezzel kell megelégednünk.
Premontrei prépostság - templom előtere
Premontrei prépostság - templom előtere
Premontrei prépostság - templom előtere
A templomba nem, de az előtérbe be tudtam menni. Itt is készítettem fotókat... sajnáltam, hogy a templomtér zárva volt, az előtérből pedig értelmetlen lett volt használhatatlan képeket csinálni. Ez ezúttal elmaradt.

A premontrei épület-tömbben található a Hanság-múzeum. Időm bőven volt, bementem múzeum látogatásra is. A belépődíj meglepően kedvező, ehhez képest a fotójegyet drágának találtam. Nem igazán értettem az aránytalanságot, ezért fotójegyet nem vettem. 2 - 3 szobányi kicsi kiállításra számítottam.
Újabb meglepetés volt, hogy egy ifjú hölgy végigkísért a teljes bemutatón. Nagyon diszkréten a háttérben maradt, kedvem szerint nézegethettem bármit. Ha kérdésem volt, akkor viszont készségesen válaszolt. Még nagyobb volt a meglepetésem, hogy a múzeum sokkal nagyobb és gazdagabb volt, mint amire számítottam. Mire végigértem, más sajnáltam, hogy "megspóroltam" a fotójegy árát. De majd legközelebb, ha erre járok... :-)
Az idegenvezető hölgynek még arra is volt gondja, hogy figyelmembe ajánlja a csornaiak híres Kugler cukrászdáját! Elmondása szerint különösen a fagylaltjuk finom! 
Egy kis torkoskodás    :-)
Megfogadtam a tanácsát, de nem fagylaltot, hanem finom süteményt és kávét fogyasztottam a cukrászdában. No, meg egy nagy adag mézes puszedlit hoztam haza!
Csorna - 1919-es kommunista vörösterror áldozataira emlékezve
1848-49 szabadságharc kanonok hősei
Na, de még Csornán vagyunk. Egy újabb emlékművet fotóztam, az 1919-es vörösterror áldozatainak emlékművét, és az 1848-49-es szabadságharcban részt vett premontrei kanonokok emléktábláját.

Egy újabb különleges templom: a Jézus Szíve plébánia templom.
Jézus Szíve plébánia templom
Jézus Szíve plébánia templom
Jézus Szíve plébánia templom
"A templomot 1938-ban szentelték fel. Érdekessége, hogy szentélyéhez az 1941-ben megrendezett magyar egyházművészeti kiállításon Aba-Novák Vilmos festőművész bemutatta a templom szentélyébe készített freskótervének temperaváltozatát, Jézus szent szíve címmel, de a kivitelezésre nem kapott megbízást. Később Nagy Sándor gödöllői festőművész az Országos Egyházművészeti Tanácsnak 1942-ben benyújtott freskótervét mind a Tanács, mind a megyés püspök elfogadta, s a művésszel 1942 júniusában kötöttek szerződést." (Wikipédia)
Evangélikus templom.
Sajnos a Wikipédia nem ír a templom történetéről.

Csornai sétámat az evangélikus templomnál fejeztem be. Itt nagyon erős ellenfény fogadott, a nap alacsonyan állt, és erős volt a fény. Nem tudtam ennél jobb képet készíteni.

Legyen szép napotok!




4 megjegyzés:

Jenő írta...

Akárhol jársz Zoli, mindenütt remek fotósorozatokat és beszámolókat alkotsz!

Jakab írta...

Nemcsak a szép fotók, a krémes és kávé is ínyencségre vall. :-)
Üdvözöllek, irigykedek néha a szép helyekért, ahol jársz.
Jakab Erzsi
Bakancs és Fakanál

Névtelen írta...

Remek időt fogtál ki, nagyon szépek lettek a fotóid! A "fogyókúrás" nasika pedig kimondottan jó kiegészítése lehetett a napodnak.

Nádasdi Szabó Zoltán írta...

Igen, Éva.... szeretem néhány finom falattal kényeztetni magam! Köszönöm a látogatást!