2012. október 3., szerda

A matyó főváros műemlék temploma


Eger környéki kirándulásunk egyik napján Noszvaj, Cserépfalu, Cserépváralja és Mezőkövesd települések nevezetességeinek meglátogatását tűztük célul magunk elé. Visszatérek majd azokra is, melyek a mostani posztomból kimaradnak, de ezúttal is, mint a közelmúltban, csak Mezőkövesddel szeretnék foglalkozni.
Nem kell magyaráznom, hogy nem törekedtünk teljességre a rendelkezésünkre álló kevés idő alatt. Feleségem, Marika amúgy is csak a népművészeti múzeumok és kiállítások iránt érdeklődött, ezért nekem - a családi béke kedvéért - alkalmazkodnom kellett az ő kívánságaihoz ":-))" - mi mást tehettem? Természetesen én is szívesen látogattam ezeket a helyeket, mint ahogy a múltkori posztom képei bizonyítják is ezt.

A templom-mániám azért itt is kijött rajtam. Olyannyira, hogy mivel a kocsi leparkolása után a belvárosba irányuló sétánk során legelőször a Szent László templommal találkoztunk, itt kezdtem a mezőkövesdi fotózást. Persze, Marika is bejött a templomba, és egy padban üldögélve gyönyörködött az ott látható szépségekben.

A mezőkövesdi Szt. László székesegyház főbejárata
A templom a főbejárattal szemből nézve egy szokásos, mindennapos templom benyomását kelti. 

Az középkori templom megmaradt szentélye az utca felől nézve
Ha körbejárjuk, akkor már feltűnik, hogy van egy olyan részlete az épületnek, ami teljesen egyértelműen nagyon régi eredet benyomását kelti. Kicsit szokatlan módon kialakított épület úgy néz ki, mint ha itt egy nagyon régi, és egy sokkal újabb kori épület egybeépítéséről lenne szó.
A templom főoltára
Oltárkép
Matyó hímzés a templomban
Lenyűgöző látvány...
A templom orgonája
Ha bemegyünk a templomba, ez a feltevés azonnal, szembetűnően be is igazolódik. A főbejárattól jobbra és balra nyúlik a főhajó, szemben pedig egy hihetetlenül szépen kialakított kápolna helyezkedik el - a tulajdonképpeni régi műemlék templom szentélye. Ez látszik kívülről teljesen más építési stílusú részletnek, mint a többi, hangsúlyosabb épülettömb.
A régi templom szentélyéből kialakított Mária-kápolna
A régi templom szentélyéből kialakított Mária-kápolna
A régi templom szentélyéből kialakított Mária-kápolna
A régi templom szentélyéből kialakított Mária-kápolna
A régi templom szentélyéből kialakított Mária-kápolna
A templom boltozata az orgonával
Boltozati freskó
Főhajó
Nem vagyok sem építészeti, sem egyháztörténeti szakember, ezért nem törekszem a látottak szakszerű ismertetésére. Ha érdekel valakit részletesebben a téma, azt kérem, olvassa el az alábbi linken található infókat:


Én csak annyit tehettem, hogy ámuldozva sétálgattam a templomban, és igyekeztem mindent jól megfigyelni. Készítettem fotókat is a nálam lévő géppel, és vakuval. Közben sajnálkoztam azon, hogy nincs lehetőségem fotóállvánnyal "fölvonulni" ide, és legalább egy vagy két órát azzal tölteni, hogy szépen komponált, és jól kiexponált képeket készíthessek a templom belső kialakításáról.

Akinek módja van rá, biztatom, nézze meg személyesen is a templomban látható szépségeket!

Legyen szép napotok! 

3 megjegyzés:

H.Marcsi írta...

Nagyon szép képek! Különösen a Mária kápolna tetszik a színvilága, a hangulata, a szépsége miatt.... Köszönöm a megosztást!

Zsuzsanna blogja írta...

Gyönyörű képek mint mindig!
köszönöm a megosztást!!

Pikola Zsuzsa - Podi - írta...

Állvány nélkül is nagyon jó, minőségi fotókat készítettél mindannyiunk örömére!