2011. július 4., hétfő

Bory-vár, Nádasdy-kastély

Jól sikerült kirándulás, egy régi mondást idézve "két legyet egy csapásra"!

Nemrégiben, a vasvári-sárvári kirándulásunk alkalmával feleségem arról beszélt, hogy őt nagyon érdekelné a Székesfehérváron található Bory-vár! Hallott róla, de még nem járt ott, nem látta. Jó gondolat - mondtam én. Én még gyerekkoromban egy iskolai kirándulással jártam ott, de az olyan régen volt, hogy a részletekre nem emlékeztem. Mondhatom, a kirándulás tényénél több dologról alig tudnék beszámolni.

Íjmódon engem is érdekelt a létesítmény, elsősorban fotó-téma gyanánt. Bizonyos értelemben kihívás is ez a részemről, mivel a Picasán sok szép felvétel található a Bory-várról. Érdekelt, vajon én milyennek látnám, ha fotómasinával járhatnám körbe!

Egy alkalmas közelmúlti hétfői napon, amikorra a meteorológia kellemes, napos, de nem túl meleg időt ígért, útrakeltünk Székesfehérvárra. Kellemes utunk volt, és egy GPS segítségével könnyedén a helyszínre találtunk. Szerencsére, parkolási gondunk se volt - ez ugyanis mindig a rémálmom, ha idegen helyre utazunk.
A vár látványa lenyűgözött. Szép volt, gondozott, bár a szabadtéri alkotások kissé megviseltnek látszottak az időjárás hatásainak köszönhetően.
Nem ragozom túl a témát: Nagyon kellemes kirándulást tettünk, Marika is, én is rengeteget fotóztunk, szép élményeket szereztünk. Ajánlom mindenkinek, aki teheti, látogasson el oda személyesen is!
















Egy jó kis ebéd elfogyasztása után Nádasdladány felé indultunk. Ez a hely is érdekelt mindkettőnket. Egy fokkal talán jobban engem, mert a Nádasdy család története mindig is foglalkoztatott, lévén hogy én magam is Nádasd községben születtem. (A pontosság kedvéért megjegyzem, hogy a Nádasdyakban és az én családomban csak a származás helye közös, egyéb kapcsolat nincs. Az általam néha használt "nadasdy" vagy "Nádasdi" internetes ninck-név, nincs egyéb jelentése).
A kastélyt néhány éve már láttuk. Akkor még nagyon "lehasznált" állapotban volt, éppen csak megkezdődtek a külső felújítási munkák. A belseje nem volt látogatható, és a kastélypark is inkább egy eső-erdőre hasonlított.
Ma a kastély külső karbantartása majdnem teljesen elkészült, és a fő szárny földszintje belül is látogatható. Megkezdődött a park rendezése is.
Szomorúan láttuk, hogy a kastély belülről szinte teljesen üres. Az a kevés berendezési tárgy, ami ki van állítva, más helyről származik. A kísérőnk szerint mindössze 2 db szék maradt meg az eredeti berendezésből. A teljes bútorzat és sok más tárgy a II. háború után a győztes hadsereg "tulajdonába ment át", a maradékot pedig a helyi lakosok hordták szét. Szívszomorító volt látni a gyönyörű könyvtár üres polcait, az üres termek falán a régi eredeti fényképeket, melyek még a kastély fénykorában készültek, és a grófi család életét mutatták be.

Az interneten nagyon sok anyag található a Nádasdyak történetéről, és a nádasdladányi kastélyról is. A történelem iránt érdeklődőknek érdemes kutakodni egy kicsit erről a témáról is!

3 megjegyzés:

Gábor írta...

szép kis kastély

Nádasdi Szabó Zoltán írta...

Köszönöm, kedves Gábor!

Unknown írta...

Kedves Zoltán

Érdeklődve olvastam a blogját. Nyáron mindenképpen ellátogatok eme helyekre.
Üdvözlettel: Kovácsné Nádasdy Katalin