2019. március 14., csütörtök

Újratervezés...

Újratervezés... szokta mondani kedvenc GPS-em, amikor autóban ülök, és elkóricálok az általa diktált útvonalról. Nem ritkán megesik... ezért vagy azért, de "Ő" ezt rögtön észre veszi, és rosszalló hangon figyelmeztet is! 😀
Ma is valami hasonló történt velem; csak nem épp a GPS figyelmeztetésére kellett útitervet módosítani, hanem nem körültekintő útiterv okán. Feleségem és én Budapestre utaztunk, hogy ott idősb leányomhoz csatlakozva meglátogassuk a Nemzeti Múzeumot. Elsődlegesen a Seuso-kincseket. Halkan megjegyzem, én Székesfehérváron láttam már a kollekciót, mégis szívesen vállaltam egy második "találkozást" is ezekkel a gyönyörűségekkel.
A múzeumnál ért bennünket aztán a meglepetés: az ünnepi előkészületek (március 15) miatt 14.-én a múzeum nem látogatható!
Hát akkor.... újratervezés.
A Seuso-kincsek után a Szépművészeti Múzeum szerepelt a terveinkben. Most ez a program lépett első helyre... irány tehát a metró, és a múzeum.
Nem volt szép időjárás... borult, felhős ég, itt-ott csepp eső... nem készítettem szabadtéri fotókat.
A múzeumban legelőször mit kerestünk meg: no mit?... természetesen a sokat reklámozott Román Csarnokot! 
Román (római) Csarnok
Azt mondtam, sokat reklámozott? Talán nem eleget! Ámultam-bámultam... három tagú kis családom pillanatok alatt elvesztette egymást; mindenki ment oda, ami a legjobban tetszett neki! (Ne aggódjatok, a végén aztán összetelefonáltuk egymást) 
Nem ragozom tovább: biztatok mindenkit, nézze meg, ha még nem látta!

Most már egyedül folytattam a sétát a termekben. Ahogy a különböző mesterek termeibe lép az ember, rögtön egy fura szédület keríti hatalmába. Mondhatni forogtam saját függőleges tengelyem körül, mert nem tudtam eldönteni, merre induljak. Bármerre néztem, mindig szemem elé került valami, ami talán még jobban megfogott, mint az, amit előbb láttam. Kis idő után aztán persze betelik az ember szeme a szépségekkel, és ki tud alakítani magának valami szisztémát a képek tanulmányozására.

Sokat foglalkoztat egy ideje a keresztény egyház, és a művészetek kapcsolata. Legelőször talán a milánói bazilika kapudíszeinek látványa gondolkodtatott el. Feltűnt, hogy mennyi fedetlen női kebel látható ott. Hogy is van ez? Nem tudtam megmagyarázni magamnak. A fedetlenül ábrázolt női keblek - bármilyen környezetben vannak is ábrázolva - elkerülhetetlenül erotikus gondolatokat ébresztenek a férfi-agyban. Mire is gondolhatott az a kovács, aki ezeket a formákat kikalapálta, vagy az a festő - pláne festő-kisinas - aki ezeket a kebleket vászonra festette?
A budapesti múzeumban is vannak szép számmal olyan ábrázolások, melyek valahogy sehogysem illenek az én vallási ismereteim alapján egyházi megrendelésre készült képekre.

Mire gondolok? Mutatok néhány fényképet. A magam mentegetésére azonnal elmondom, hogy fotóim alap-képességű SONY NEX-3 géppel készültek, standard objektívvel, vaku nélkül, kézből fotózva.
Budapesti Szépművészeti Múzeum
Kell komment? Azt hiszem, nem... Ne csak a fekvő alakot nézzétek, hanem kissé följebb, középem a jobb oldali hölgyet is.
Az a tény sem változtat sokat a helyzeten, hogy ez a kép talán nem épp egyházi megrendelésre készült.
Budapesti Szépművészeti Múzeum
Itt már viszont egyértelmű az egyházi kapcsolat. Tudjuk, hogy Jézust ember-anya szülte a világra, így nyilván Ő táplálta csecsemő korában... de épp ebbéli tevékenysége közben ábrázolni!... pláne hogy még a kukaca is látszik! 😏
Budapesti Szépművészeti Múzeum
Ezzel a képpel kicsit más a gondom. Ha jól emlékszem, a Biblia szerint a római katona Jézus szívébe szúrta a dárdáját, hogy meggyőződjenek arról, meghalt-e. A seb viszont következetesen a test jobb oldalán van ábrázolva, szinte az összes képen. Miért van ez?

Budapesti Szépművészeti Múzeum
Megint a korábbi téma. A kép mértani közepére helyezve, szinte vonzza a szemet, mint ha az egész kép csak erről szólna.
Budapesti Szépművészeti Múzeum
Férfialak intim testrész ritkán van fedetlenül ábrázolva. Itt viszont jól látszik, szinte a néző szeme elé tolva... ráadásul valami angyal-szerű lénynél (a felhőből osztja a büntetést). Ha nem angyal, akkor nem tudom, mi... ha angyal, akkor pedig mégis van neme az angyaloknak?
Budapesti Szépművészeti Múzeum
A Szent Család... az egyik férfialak József. Az még csak rendben is volna. De a másik? Idegen férfi jelenlétében még a mai szabados világban sem történik hasonló. A másik: József miért aggastyán? Hisz tudomásunk szerint Mária még csak jegyese volt a Megváltó megszületésekor! Vagy ennyire öreg korban nősültek akkoriban a férfiak?
Budapesti Szépművészeti Múzeum
Na, még egy... aztán nem zaklatlak Benneteket tovább hülye kérdésekkel.
Először is: Ádám miért ősz? Ha csak azért nem, mert Isten a maga hasonlatosságára teremtette... Khmmm ... de akkor miért van micsodája, és köldöke Évával együtt? És mit akar jelképezni a kígyó lazán lógó farka? Na és Éva!!! Én eddig azt hittem, az "Éva almája" fent van és kettő darab... de hogy ott lenn lenne, arról még csak nem is hallottam! Csoda, hogy Ádám egyből beleharapott, amikor Éva felkínálta neki?

Na jó... ennyi elég mára. Aludjatok jól... este van!

Nincsenek megjegyzések: