2019. március 20., szerda

Királyi lovászok ősi temploma

Hűvös és szeles napok után ma végre ragyogó napsütésre, tiszta égboltra ébredtem. Azonnal vágyam támadt egy kis mozgásra, szabad levegőre... Föl is csöngettem egyik fotós társamat, van-e kedve velem jönni - mondjuk Lovászpatonára. Viszonylag közel van, és van ott egy régi műemlék templom, egy nagy kastély, a község határában pedig halastavak, ahol tavaly a tó lehalászásakor egy csomó halat vettünk. Hogy fotózunk-e valamit, az kérdés, de ürügynek mindenképpen jó, elhagyjuk néhány órára a panellakást.
Fotós barátom gyakran elfoglalt, ezt tudtam. Sajnos, most sem vette föl a telefont. Ebből mindjárt kikövetkeztettem, hogy ma is dolga van, és nem lesz társam a kocsiban.

"A község Veszprém megye északi szélén a Sokorói-dombság déli nyúlványain, a Marcalba csordogáló Csángota-ér partjai mellett található. A település érintkezik Győr-Moson-Sopron megye határával. A Bakony hegység északi részével érintkezik. Az enyhe lankák, az alacsony dombok, és sekély völgyek változatos látványt nyújtanak."
"Lovászpatona nevét 1353-ban Pathona néven említette először oklevél, 1374-ben pedig már Louazapathana néven volt említve.
A neve a Patona személynévből ered, ennek származása ismeretlen. Sok kutató szerint török eredetű lehet. Az előneve a királyi lovászok ittlétére utal. 1437-ben Luxemburgi Zsigmond 2500 arany forintért elzálogosítja, Szerdahely, Udvarnok és Szerecsen prédiumokkal együtt Chupor Pál bán fiainak: Demeter püspöknek és Akáciusnak, udvari vitézének." - két idézet a Wikipédiából.

A községben található műemlékekre a Google-ban akadtam rá. Rögtön kíváncsi tettem... bakancslistára tettem, ma pedig sort is kerítettem rá, hogy kíváncsiságomat kielégítsem.
Lovászpatona
Lovászpatona evangélikus templomának rövid története
A templom azért is különleges, mert a mi vidékünkön nem gyakori a fallal körbevett, erődített templom. Kis számban előfordul ugyan, de számuk például az erdélyi erődtemplomok számához képest elhanyagolható. A templomkert kapui nyitva voltak, de a fal bejárata már nem. Így a templom épületéhez nem tudtam közel menni, kívülről fotózni pedig csak a fal fölötti részt lehetett.
Szegény jó Anyám (Vas megyében) azt szokta mondani: "Ahol magyarok laknak, ott nem kell eltévedni". Nagy igazság, és kicsit tágabban is lehet értelmezni. Én ma ezt úgy értelmeztem, hogy ahol magyarok laknak, ott lehet kérdezősködni. Jött arra egy szimpatikus - kb korombeli - hölgy. Kérdezem tőle, van-e mód arra, hogy a templom belsejét megnézhessem.
Készségesen megmutatta, hol lakik a lelkész. Ő be szokta engedni a kíváncsi turistákat. Biztatott, csöngessek be bátran. Hozzátette, hogy ha a lelkész úr nem lenne itthon, akkor várjam meg őt, amíg végez a bevásárlással, aztán keres valami megoldást nekem.





Lovászpatona
Megköszöntem a kedvességét, és elsétáltam a lelkész háza felé. A templom és a paplak közötti területen helyezkedik el a kastély... gondoltam, előbb azt fotózom, és utána térek vissza a kastélyhoz.
Lovászpatona
Jelenleg iskola működi benne. Tanítás folyt éppen ottjártamkor, meg se próbáltam bemenni látnivalókat keresve. Amúgy sem akartam sokat időzni, mert ha a pap bácsit nem találom otthon, akkor könnyen lekéshetem a randevút a kedves hölggyel 😀
Hát igen... a lelkész úr nem volt otthon, felesége pedig sajnálattal közölte, hogy pici baba miatt nem tud segíteni. De magyarázta, merre menjek, kit keressek, hol lakik az a prezsbiter, aki rendelkezik kulccsal. Köszöntem, és mondtam, inkább megvárom a kedves kalauzomat.
A hölgy hamarosan jött is. Kettőt telefonált, és láss csodát! Öt perc múlva megjelent egy kocsi, benne a prezsbiter hatalmas kulcsokkal. Készségesen ajtót nyitott, és mesélt a templom történetéről.
Lovászpatona
Az evangélikus hagyományokhoz híven a templom kevéssé volt díszes. Berendezése egyszerű, hagyományokat őrző. Legszebb ékessége az oltárkép volt.
Lovászpatona
Az oltár fölött egy régi freskó kis megmaradt darabkája látható.
Lovászpatona. Evangélikus templom oltárképe
Idegenvezetőm szerint ez a kép egy nagy drezdai templom oltárképének kisebb változata.
Lovászpatona. Evangélikus templom.
A templom első megépítése az Árpád-házi királyok idejére esik. Az eredeti templom részei ma is megvannak, de többször átépítésen és bővítésen esett át, amire a mai formáját elnyerte.

Rövid, de érdekes, tartalmas kirándulásban volt részem.

Ja igen. a halastavak körbe vannak kerítve, kapu bezárva, turista ott ne sétálgasson.


Nincsenek megjegyzések: