2016. április 7., csütörtök

Séta az arborétumban

Április 3.-án, vasárnap családi kirándulást szerveztem. Ritka alkalom, hogy Feleségemet, és nagyobb lányomat rá tudom beszélni egy hosszabb közös kirándulásra. Most kellemes tavasz volt, hajlott mindkettő a meghívásra - nem utolsó sorban a tervezett útvonalnak köszönhetően.
Először Zsámbékra mentünk, a már látott, de újra megnézni kívánt Árpádház-korabeli templomrom megtekintésére. A második állomás Felcsút volt, a Puskás Futball Akadémia kedvéért. Egy rövid megállás volt csak, kicsi séta az épület-komplexum körül, egypár fotó... s már mentünk tovább Alcsútra (Alcsútdoboz) az arborétumhoz.
Az első döbbenet a rengeteg autó volt, melyeket a hatalmas parkolóban láttunk. Parkolóőrök irányították a forgalmat; ha egy kocsi kijött, akkor mehetett be egy másik, az előbbi helyére. Szerencsénk volt, épp távozott valaki, és még helyet is tudtam szorítani neki, hogy elférjen mellettem :-)

A belépőjegy ára eléggé borsos, de ahol nagy a kereslet, ott magasak az árak ... lásd piacgazdaság.

"Az Alcsúti Arborétum Magyarország legeredetibb angolparkja, 1820-as telepítése József nádor nevéhez fűződik. Ő volt az ország nádora, az első Habsburg, aki Magyarországon letelepedve birtokot szerzett, az ő leszármazottjait nevezzük a Habsburgok magyar ágának." - mondja a Wikipédia az arborétumról.

Az arborétum mindig szép, csodás a csend (ha magad vagy, mert most tele volt gyerekricsajjal) és mindig üdítő a levegő. Április eleje viszont nem éppen egy különleges időszak az arborétum életében. A kora tavaszi hóvirágmezőnek már nyoma sem volt, a fák pedig épp csak bontogatták lombjukat. Virág persze volt így is rengeteg, de többnyire csak a máshol is megtalálható, mindenhol látható vadvirágok pompáztak az egész kertben. Ha valakinek úgy tűnik, nem vagyok eléggé lelkes... nos annak igaza van, de azt se higgyétek, hogy csalódott voltam a helyszínen. Nagyon kellemes, üdítő volt a séta így is, és a családom is jól érezte magát.

Ami a fotózást illeti, ezúttal nem a vadvirágok felé fordult a figyelmem elsősorban. Az egykori főhercegi kastély maradványait kezdtem fotózni rögtön a séta elején.
A kastély megmaradt homlokzata
"A 300 növényfajt meghonosító József nádor pompás klasszicista kastélyára ma már csak a timpanonos főhomlokzata emlékeztet. A kastély Pollach Mihály tervei alapján épült, Magyarország egyik legnagyobb klasszicista kastélya volt, az angolparkot schönbrunni kertépítőmesterrel Tost Károllyal terveztette." - hogy újra a Wikipédiát hívjam segítségül információért.
Felirat hozzáadása
 Az egykori kastély mögött álló kápolna maradványa. Furcsa módon eleje és vége lebontás áldozata lett, a középső része viszont megmenekült a pusztulástól. Ma szépen rendbe van téve a "maradék".
Az Oroszlános kút
A kút mögötti terület a hercegi gyerekek játszótere, játszóháza volt. Útba esett a kápolna felé menet közben.
Kápolna
A kápolna szépen rendben tartott (legalább kívül, belső terét nem láthattam). Hajdanán lóistálló volt, egy püspöki látogatás hatására építették át templomnak.
Kápolna
Az előtérben díszkút, sétány, a park négy pontján pedig nagyon szép lámpák találhatóak.
A kápolna főbejárata
Részlet a kapuboltozatból
Sárga nárciszok
Természetesen a virágos területeket is bejártam - legalább annyit belőle, amennyi az időnkbe belefért. A séta ezen részében már nem sokat fotóztam, inkább csak nézelődtem, és élveztem a helyzetet.
Romantikus tavacska, hattyúkkal
Tükröződés
Fehér nárciszok
Nyári tőzike
Ez igazi meglepetés volt a számomra, csak jóval későbbi időpontban számítottam a megjelenésére
Rügyeznek a fák, itt a tavasz!
Kastély homlokzat, más nézőpontból
A tavasz csalhatatlan bizonyítékai: napsütés, focizó srácok, gyerekkocsival sétáló kismamák... öröm a szemnek és a szívnek. Szép napom volt!

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Amikor én jártam ott felhős, szomorkás idő volt, de a látvány így is fantasztikusnak tűnt. Szép, napos, tiszta időben jártatok ott, nagyon szépek lettek a fotóid.
(A hattyúk nem oly régen lettek ide telepítve egy madármentés keretében, aminek én nem igazán örülök. Szép madár, de rendkívül agresszív.)