2014. november 30., vasárnap

Körkép a Zalahalápi hegy tetején

Sok blogposztomat kezdtem azzal, hogy "régóta tervezem, hogy elmegyek" - és itt jött, hogy hová is szeretnék elmenni. Hát egy ilyen hely a Halápi hegy teteje is. Megjegyzem, nem csak a hegy teteje érdekelt, hanem az a területe is a hegynek, ahová kiskatona koromban gyakran jártam különböző gyakorlatok alkalmával. 
Nemrég, egy alkalmas időpontban aztán útnak is indultam, hogy meglátogassak néhány helyet, melyek a bakancslistám előkelő helyein szerepeltek. Mondhatnám azt is, hogy "abroncslistám", mivel az út messze nagy részét gépkocsival terveztem megtenni. 
Aznap négy helyszín szerepelt a programomban... ezek közül az utolsó helyen Zalahaláp. Mivel már jócskán délután volt (a napok meg már rövidek az év ebben a szakaszában) a hegyen csak a régi bazaltbányát kerestem fel, a gyakorló tér meglátogatását a következő évre halasztottam.
Halápi hegy - út a csúcsra
Az idő rövidségére tekintettel a hegyre vezető utat is autóval tettem meg - már ameddig föl lehetett menni autóval. Akadt azért olyan szakasz is, amit gyalogos turista módjára tudtam csak megtenni, úgy hogy nincs mért szégyellni magam :-)
Panoráma a Halápi hegyről
Amint fölértem a bazaltbánya alsó szintjére, körülnéztem. Kicsit már hajlott lefelé a nap, jöttek-mentek a felhők, az idő nem minden pillanata kedvezett a fotózásnak. Szabad szemmel azonban gyönyörű volt a látvány, a völgyben elterülő településekre, és a kicsit távolabb lévő, a halápihoz hasonlóan vulkanikus eredetű hegyekre.
Halápi hegy
Az elhagyott bányaterület belsejében, a fejtési szint legalsó síkján körbenézve egy másfajta, de nem kevésbé lenyűgöző látvány tárul az ember szeme elé. A már alacsonyan álló nap a majdnem teljesen körben megmaradt szikla-alakzatokat egyik oldalról árnyékba borította, a nappal szembeni oldalon pedig gyönyörűen megvilágította - már amikor a napocska ki tudott kacsintani a felhők mögül.
Halápi hegy
Hihetetlenül szép, érdekes volt a látvány! Csak ámulva néztem, de nem értettem, hogyan alakulhattak ki ezek a formák a vulkáni láva kihűlésekor! Úgy nézett ki a hegy, mint ha hatalmas kőoszlopokból rakták volna össze, és ezt a kőrakást fedte volna be egy vékony talajréteg! Elmondani sem tudom érthetően, milyen gondolatok kavarogtak a fejemben, ahogy forogtam körbe saját tengelyem körül... azt se igen tudtam, merre nézzek, mit fotózzak!
Halápi hegy
Szinte tetézte a zavaromat, hogy a nap olyan különös színeket terített a tájra, melyhez hasonlókat talán még sohasem láttam. Ezeket képen visszaadni nem tudom, ahhoz talán folyamatos videófelvételt kellett volna készítenem, hogy kicsit is érzékeltessem a pillanatnyi élményeimet :-)
Halápi hegy
A sziklafal színe a sárgás árnyalatból most éppen az igazit közelítő szürke árnyalatra vált...
Halápi hegy
Monumentális, és lenyűgöző a látvány. A természet már foglalja vissza, ami az övé... fácskák, bokrok jelentek meg a bazalt törmelék között. "A természet él, és élni akar". Kár, hogy nem láthatom, mi lesz itt 100 év múlva... :-(
Halápi hegy
Nagy kár, hogy egyszerű amatőr eszközeimmel nem tudtam valósághű képeket készíteni a felhők vándorlásáról, és a valószínűtlennek tűnő színeiről. 
Halápi hegy
Ha azt mondom, ez a kép épp csak egy picit megközelíti azt a színhatást, amit a hegy tetején látni volt szerencsém... akkor elképzelhetitek, mi volt ott a valóságban. A lemenő nap szinte percről-percre más színekbe borította a felhőket.
Halápi hegy
A sok szürke mellett azért az ősz színeiből is kaptam odafenn egy kis ízelítőt...
Halápi hegy
Nem kell azt gondolni, hogy egy egykori kőbánya feneke csupa sivatag! Szépen alakul a gyeptakaró, és vízzel borított gödröket is lehet találni, szép számmal! Mondhatnám, "madáritatók"! :-)
Panoráma a szomszéd hegyre
Órákat el tudtam volna itt tölteni... gyakran jutott eszembe a Ság hegyen tett kirándulásom, ahol valamelyest hasonló körülményeket találtam.
Az egyre inkább alacsonyabbról letekintő nap sürgetett, hogy induljak hazafelé, Győr nem túl közel van ide. Szívesen maradtam volna akár órákat is, de nem tehettem mást... legyalogoltam az autómhoz, és búcsút intettem a bazaltbányának: Viszlát jövő nyáron!

Szép napot minden látogatómnak!

3 megjegyzés:

Lacika írta...

Sok blogot olvastam már tőled Zoli, de talán ez a legjobbak egyike. Köszönöm és gratulálok!

Üdv: Lacika

Unknown írta...

A Google térképét nézegetve el sem hinném, hogy annyi szépséget rejthet az a felhagyott bazaltbánya, mint amit Te elébünk hoztál. További hasonló szépségeket várunk tőled a bakancs sétáltatásaidról!
Üdv. Jana

Gyöngyi írta...

Nagyon jó útinapló, és szépek a fotók is. Gratulálok.