2014. október 8., szerda

II. Rákóczi Ferenc emlékezete

Észak-Magyarországi és Kelet-Szlovákiai kétnapos kirándulásunk kiemelt célja történelmünk egy nagy alakja előtt tisztelegve az Ő életútjának néhány helyszínét felkeresni. A kirándulás időpontját pedig a tokaji szüreti ünnepséghez időzítettük - ezek nem egymásnak ellentmondó momentumok, hisz maga Tokaj vidéke is elválaszthatatlan az egykori fejedelem és szabadságharcos vezér személyétől.
A tokaji események - szorosan véve - nem témája a posztomnak. Kezdjük tehát a "közös virtuális utunkat" Sárospatakon.
Sárospatak - Rákóczi-vár
Meglehetősen szürke, kissé borús időben érkeztünk a késő délutáni órákban Sárospatakra. Nagyon kevés időnk volt csak, alig több, mint egynegyed órát tölthettünk itt, és menni kellett tovább. A fotóim is nagyon elkapkodottak, esetlegesek lettek, hisz a pár percben szerettem volna a vár mennél több részletét képre venni. Néhány éve jártam már itt, tudtam, hol mi található, mit érdemes fotózni. Az azonban rögtön szembetűnő volt, hogy sok a változás azóta.
Sárospatak - felújított vár-részlet, a nevezetes Vörös-toronnyal
Sárospatak - Rákóczi vár
Sárospataki megállónk után Sátoraljaújhelyre mentünk tovább. Itt a Vár-hegy tetején lévő hotelben finom vacsorát kaptunk. Előtte aperitifként a tulajdonos saját készítésű gyümölcspálinkáját, vacsora közben pedig az ugyancsak saját termésű borát kóstolgathattuk.
A kellemesen telt éjszaka után az államhatár szlovák oldalán Borsi (szlovákul Borša) nevű településen a fejedelem szülőhelyét kerestük fel.
Borsi - Rákóczi-vár
Maga az épület kalandos időket élt meg a történelem során - ez jól látszik is rajta. Pillanatnyilag nagyon lepusztult állapotban van, de felújítási munkák folynak benne. Van remény, hogy idővel szépen, rangjához méltóan helyre lesz állítva.
Rákóczi Ferenc mellszobra a vár előtt
A fejedelem szobrát csoportunk nevében a túravezetőnk megkoszorúzta, majd elénekeltük a magyar himnuszt. A főhajtáson kívül csak ennyire volt lehetőségünk.
A vár bejárata
Jó (vagy rossz ?) szokásom szerint megint ellógtam pár pillanat erejéig a csoporttól, és bekukkantottam a vár udvarára. Nem mondhatom, hogy vidám dolgokat láttam. De van remény a lepusztult épület megszépülésére.
Még egy gyors fotó, indulás előtt
Sietni kellett, várt bennünket Kassa. Ott megbeszélt találkozónk volt a szlovák idegenvezetővel, nem várakoztathattuk sokáig.
Kassa Dóm, Szent Erzsébet templom
"Kassa (szlovákul: Košice, németül Kaschau) Szlovákia második legnagyobb városa, az egykori Abaúj-Torna vármegye székhelye, ma a róla elnevezett kerület és járás központja, katolikus érseki és evangélikus püspöki székhely. Népessége 240 688 fő, ebből 6 382 magyar (2,65%) (2011). Abaszéplak, Bárca, Hernádtihany, Kassaújfalu, Kavocsán, Miszlóka, Pólyi, Saca, Szentlőrincke, Szilvásapáti és Zsebes községeket csatolták hozzá." - Wikipédia

A Rodostóból hazatelepített Rákóczi-hamvakat (és kíséretének hamvait) ebben a templomban helyezték örök nyugalomra.
II. Rákóczi Ferenc herceg, egykor Erdély és Magyarország fejedelme
Kripta
Az idegenvezető részéről kissé ijesztő információt kaptunk a kriptában uralkodó állapotokról. Nem részletezem, de tény, hogy kissé megszeppenve ugyan, de mindenki egy emberként ment le az altemplomba. Az én nézőpontomból ez azért volt hátrányos, mert - udvarias ember lévén - az utolsók között jutottam le. A kicsi helyen összezsúfolódott társaság miatt aztán alig találtam olyan helyet, ahonnan - magasra tartott kamerával - képeket tudtam készíteni.
Rákóczi-kripta
Itt is elhelyeztük a koszorúnkat, és az idegenvezető "jótanácsa" ellenére elénekeltük nemzeti himnuszunkat. Nem lett semmi bajunk, senkire nem jött atszmás vagy allergiás roham... úgy látszik, kivételesen jó az immunrendszerünk! :-)
Szarkofágok
A digitális fotómasinák korában "mindenki fotós" - nem volt ez másképp ezúttal sem. Türelmesen (vagy inkább türelmetlenül) kivártam, amíg mindenki megörökítette fényképező gépével, mobiltelefonjával, tabletjével a helyszínt, és így a már üres kriptáról is készíthettem felvételeket.
A fejedelem szarkofágja látható középen, benne a fejedelem, Zrínyi Ilona és Rákóczi József bronz koporsói. Bal oldalon Sibrik Miklós udvarmester, jobb kéz felől gróf Eszterházy Antal szarkofágja látható.
Sajnos, a képre nem került rá, de itt található még gróf Bercsényi Miklós, és felesége, Csáky Krisztina szarkofágja is.
A lépcsőről nézve...
A fejedelem, és kíséretének Rodostói háza másolatban
A rodostói ház mását is felépítették Kassán, a hamvak hazahozatala után. Az épületben múzeum, kiállítás látható, ottjártunkkor azonban nem volt nyitva.

Szép út volt, sok érdekességgel, nem kevés tanulsággal.
Szép napot minden kedves blogolvasó barátomnak!

Névtelen írta...

Az elsurranások nekünk, olvasóidnak kedvező, hiszen így lényegesen többet megmutatsz nekünk a fotóidon keresztül.
Nagyon szép helyeken jártatok, remélem lesznek még külön képeid is, élvezettel nézegetném őket! Neked is szép napot!