2016. március 16., szerda

Műgörög műfalu

Van már vagy öt éve annak, hogy Balatonfüreden jártam. Nem töltöttem ott több időt, mint egyetlen nappalt; abból is leszámítva az oda- és visszautazás idejét. Röviden szólva: egy hosszú séta és fotózásnyi időt.
Akkor hallottam arról, hogy van itt, Balatonfüreden egy "görög falu" nevezetű szórakoztató negyed. Nem tagadom, nem hozott lázba. Időm sem lett volna megkeresni, és indíttatást sem éreztem arra, hogy egy bárban ücsörögjek akkor, amikor nyár van, ragyogóan süt a nap, és felülmúlhatatlanul szép látványt nyújt a Balaton. 
Aztán el is feledkeztem róla. A hírekben nem szerepelt, a Balatont ritkán látogatom... A múlt évben azonban fotós barátok utaztak oda. Sétáltak és fényképeztek a "faluban", és nagyon is lehangoló élménybeszámolókat hallottam tőlük.
Emiatt, vagy másért is, de feltámadt bennem a kíváncsiság a hely iránt. Annyira azért nem, hogy rohanjak romos, de egzotikus házacskákat fotózni. Csak éppen annyira, hogy felvettem Balatonfüredet is a képzeletbeli (csak gondolatban létező) "bakancslistámra".
Most, hogy vége a télnek, nyomul a tavasz, bennem is egyre nagyobb a mozgásigény. Voltam már néhány fotózáson az idén is, de folyton keresem az újabb lehetőségeket a mozgásra, kirándulásra, fotózásra. Nem ragozom a részleteket, hosszú lenne a lista, ha leírnám, mely helyek fordultak meg  a fejemben. Az elmúlt vasárnapra már fixnek látszott egy kirándulás a Dömör-kapuhoz, a Bükkös patak völgyébe, Szentendre közelébe. Régóta készültem ide... A meteorológia azonban nem ígért igazi jó időt, ezért ezt az utat hétfőre halasztottam. De a vasárnapot se akartam kihagyni, a bizonytalan időjárás ellenére sem. Addig-addig töprengtem, mi lenne egy okos gondolat, amikor beugrott: Balatonfüred! Hát akkor legyen a "görög falu"!
Nos - a lényeg, Balatonfüredre mentem. A keresett helyet hamar megtaláltam, és találtam egy tárva-nyitva álló kapubejáratot is. A magammal vitt pici SONY MILC-emet azonnal beüzemeltem, és megkezdtem a fotógyártást... 

Hungary - Balatonfüred  "Görög falu"
Megdöbbentem a látottakon. Tudtam, hogy a hely, mint szórakoztató negyed más nem üzemel, évek óta jórészt elhagyatott. Próbáltam elképzelni, hogy nézhettek ki ezek a kis házikók a fénykorukban, és mi lehetett a rendeltetésük. De őszintén megvallom, cserben hagyott a fantáziám.
Hungary - Balatonfüred  "Görög falu"
Kicsit beljebb haladva már szebb képet mutatott a látvány. Életnek nyoma sincs sehol, de egész utcákba rendeződött épületek mégis kedvezőbb képet mutattak, mint az első benyomás megérkezésemkor. Még jobban kezdett érdekelni, mit is látok tulajdonképpen? 
Hungary - Balatonfüred  "Görög falu"
Ami leginkább megdöbbentett, az az volt, hogy a falu egész területe részben szabályos járólapokkal, nagyobb részben azonban szabálytalan méretű kőlapokkal volt lerakva. Eltűnődtem azon, mennyi munka, energia és pénz van belefektetve csak az utcák burkolatába, és vajon mit remélt a befektető ettől?
Hungary - Balatonfüred  "Görög falu"
Az egész terület nagyjából központi tere. Szép lehetett egykor, de annál lehangolóbb a látványa most. Saját magamon is csodálkoztam egy parányit! Valami megfoghatatlan, kicsit romantikus, kicsit sajnálkozó érzetem támadt. Még a sétám kezdetén azt gondoltam, csak a legjellegzetesebb helyekről készítek képet. Nem azzal a szándékkal érkeztem, hogy dokumentáljam egy egykor szebb napokat látott nevezetesség pusztulását, mégis nehéz volt elmenni egy-egy épület mellett fotózás nélkül. Végül mégis lett egy rakás képem, melyekből csak keveset mutatok be itt a posztomban...
Hungary - Balatonfüred  "Görög falu"
Hungary - Balatonfüred  "Görög falu"
Szinte minden házikó mellett kis lépcső vezetett fel a tetőre. Megjegyzem, mindenhol vagy felirat, vagy kis torlasz jelezte, hogy a tetőteraszokra nem tanácsos - vagy inkább nem szabad - felmenni; de hát a fotós kíváncsiság, ugyebár? De úgy tűnt, ez a fajta kíváncsiság nem csak rajtam vett erőt, mert szinte mindegyik torlasz félre volt már tolva - nyilván az előttem itt járt látogatók által. Gondoltam, ha alattuk nem szakadt be a tetőzet, talán alattam se! Ezen aztán kicsit én is felbátorodtam, és pár percre felkukkantottam a "magasba"! :-)
Hungary - Balatonfüred  "Görög falu"
Némelyik házikó homlokzatán még látszanak az egykori reklámfeliratok nyomai. Többnyire német vagy angol nyelvet ismerők számára érthető nyelven.
Hungary - Balatonfüred  "Görög falu"
Az interneten (Wikipédia) viszonylag bőven lehet olvasni a "falu" fénykoráról, majd hányatott történetéről. Nem lenne értelme, hogy onnan idézzek szövegeket, hisz ott bárki érdeklődő megtalálja azokat. Különben is, hogy idézzem egykori tanáromat: "Ami már fel van találva, azt nem kell még egyszer feltalálni". Érthetjük úgy is, hogy ami már egyszer le van írva, azt nem kell még egyszer leírni, igaz?

Szép napot kívánok minden kedves poszt-olvasómnak!

Nincsenek megjegyzések: