2012. november 16., péntek

Tata - Cseke-tó és angolpark


Ahogy megígértem magamnak, az első tatai fotósétám után néhány nappal újra visszamentem ebbe a nagyon szép városba. Figyeltem a meteorológiai jelentéseket, és egy közeli, biztatóan hangzó jóslás után engedélyt kértem az asszonypajtástól másnapi kimaradásra. Az engedélyt megkaptam, így még aznap este összekészítettem az úti csomagot. Másnap pedig vonatra ültem, és le sem szálltam addig, amíg Tatára nem értünk.
Mivel még otthon jól megnéztem egy megfelelő térképet, nem volt gond megtalálni a Cseke-tavat. Erre az útra ugyanis ennek körbejárását, a körülötte elterülő angolparkot, és néhány mást terveztem. A néhány másról majd később.

Sok információval nem rendelkezem a területről, ezért tájékoztatásul a Wikipediaból szúrok be néhány idézetet a fotók közé.

Tata, Cseke-tó
Ezen a ponton jutottam be a kertbe. Nem a főbejáraton, hanem attól kissé lejjebb, a műromok közelében. Nem kell bizonygatnom, hogy a látvány azonnal magával ragadott.
Tata, angol-park. Műromok.
Az angolkert és a "műromok" 1780-ban lettek kialakítva, az Eszterházy grófok birtokán.
Tata, angol-park. Műromok.
Tata, angol-park. Műromok.
"Az angolkert a 18. század végének jellegzetesen modern alkotása, amely a felvilágosodás szellemiségét, eszmei áramlatait (a racionalizmustól a szabadkőművességig) és stílusait (a szentimentalizmustól a klasszicizmusig) tükrözi. A visszavonulás és elmélkedés színtereként lelki, érzelmi tényezőket jelenít meg, elrendezése és növényzete is ezt szolgálja. A tatai kert honosítja meg például Magyarországon a szomorúfüzet, amelynek nemcsak neve de látványa is érzelmességet sugall. Az angolkertek megkövetelik a terep változatosságát és a vízfelületek sokaságát, mindezt a háborítatlan természet illúzióját keltve szokták kialakítani."
Tata, angol-park. Műromok.
Tata, angol-park. Műromok.
Tata, angol-park. Műromok.
"Néhány évvel később már elkészültek a mesterséges romok is, ezek a középkort, a régiséget idéző, eklektikus stílusú, érzelmileg gazdag hatást keltő, nosztalgikus építmények, az idő emlékművei. A híres "műromon" kívül több mesterséges grotta is fellelhető az angolkertben."
Imahely?
Itt talán egy kis imahely lehetett. Mindenesetre engem erre emlékeztet a kialakítása.
Tata, Cseke-tó
Angolpark
Szabadtéri színpad nézőtere, és az ősz aranya...
Angolpark
Háttérben a nyári-lak
A nyári lak:
"A zárt kertbe több kapun keresztül is be lehetett jutni, a griffek (a grófi címer állatai) által őrzött, címeres kapu volt a díszkapu. A kapu egyenesen vezetett az 1784-ben épített nyári lakhoz. Ez a kisméretű sans souci-kastély az itt-tartózkodás kényelmét szolgálta. Mindkét szint magasságát elfoglaló, kör alaprajzú dísztermének falképein körben tágas tájat láthatunk - a látvány olyan érzést kelt a szemlélőben, mintha nyitott lugasban, a természet ölén tartózkodna, hangsúlyozottan távol a hivatalos világtól, a közélettől."
Rejtélyes török mecset
Mecset
A török mecset:
"A kert sajátos, az angolkertekre jellemző épületei közül az ún. "török mecset" a legtalányosabb. A nyolcszögletű, csúcsíves nyílásokkal ellátott épület egyszerre gótizáló és keleties, édesvízi mészkő falazata a műroméval rokon."
Séta a tó körül
Sétautak hálózzák be a parkot
Sétautak a parkban:
Élvezet volt sétálni a szépen kialakított, és láthatóan gondozott sétautakon. A kihelyzett padok pedig kellemes pihenés lehetőségét biztosították.
Pad a pihenéshez
...igen, biztosították, megfelelő hőmérséklet mellett. Így november közepén viszont nem ajánlom a hosszas üldögélést a szabadban. Kipróbáltam ugyanis, és rájöttem, hogy itt könnyű lehet egy olyan kellemetlen állapotot összeszedni, amit egy drága fém, és a kicsi patak nevének összefoglalásával fejezhetünk ki.
Szerelmesek és horgászok búvóhelye
Nyugdíjas pecások
A tó egy szakaszán egy csapat nyugdíjas lógatta a vízbe a kukacát. Hogy halat fogtak-e, azt nem tudom. Bár nem sokkal odébb kerékpáron elkerült egy úr, két kis víziszörnnyel egy hálóban.
Kocogás
Tavi panoráma
Ellenfény
Kísérleteztem ellenfényes fotókkal. Szándékosan fordultam szembe a nappal, és egy kis beszűrődést is engedélyezve az objektívbe. De hamar beláttam, hogy néhány fotós barátom sokkal jobb ebben a műfajban.
Ez az utolsó mára...

Hát....ennyit elsőre. A többit majd a folytatásban.
Legyen szép napotok!

2 megjegyzés:

Zsana írta...

Gyönyörű.... fenséges látvány... ülök itt, nézem, és gondolatban végig sétálom újra, meg újra...

Katalin írta...

csodaszép fotókat készítettél ,
de hát szép is ez a Angolert, meg a Cseke tó
én se tudom megunni