2015. május 3., vasárnap

Szilvásváradi lipicai

Szilvásvárad a mai Magyarország egyik legkedveltebb turista-célpontja, több okból is. Gyönyörűek a természeti adottságai. Kisvasút, Szalajka-völgy, Fátyol vízesés, híres méntelep... mi kell más, egy fényképezőgépen kívül?
Én magam is jártam ott néhány alkalommal életem folyamán. Legutóbb három éve. Akkor nagy fotózásra készültem... amiből aztán alig teljesült valami. Nagy szárazság, kánikula volt abban az időben, én pedig nem számítottam arra, hogy a vizes képekhez víz is kell. Az pedig kánikulában nem mindig van.
Nagy várakozással ültünk fel a feleségemmel a kisvasútra, és indultunk a vízesés felé. Nos, itt most nem mondom el, mit találtunk a vízesés helyén :-) ... a lényeg, hogy agyi rövidzárlatot kaptam, és teljesen elfelejtettem, hogy a lipicai ménest is meg akartam nézni.
Idén újra Eger környékén töltöttünk néhány napot. Természetes, hogy úti programunk egyik kiemelt célpontja újra Szilvásvárad volt, első helyen a lipicai ménes! Az más dolog, hogy az internet kissé lehűtötte a lelkesedésemet, ami a méntelepek látogatási lehetőségeit illeti. De volt más meglepetés is.... :-(
Már az első ott (Egerszalók, szállás) töltött teljes napunkat Szilvásváradon terveztük tölteni. Reggeli után indultunk... terv szerint út közben megnézem a várat Szarvaskőn, Szilvásváradon a ménestelepet, délután pedig a Szalajka-völgyet járjuk be.
Szarvaskő rendben "megvolt", Szilvásváradon viszont azzal fogadtak bennünket, hogy a ménes legközelebb csak két nap múlva lesz látogatható. Bosszús voltam, de nem túlzottan... volt "B" terv! "Újratervezés" - mint ahogy a GPS-em gyakran mondogatja, ha váratlan helyzet elé kerül.
Szilvásváradra visszajöttünk új időpontban. Szerencsénkre a korábbi információ helyesnek bizonyult, láthattam néhány nagyon szép lipicai nemesítésű tenyészkancát.
Szilvásvárad
Haladjunk sorrendben, a portától befelé. "Természetesen" előbb a belépő díjat kellett leperkálni. Ezt követően a pénztáros hölgy a kocsimúzeumba invitált. Szép volt, látványos, leginkább a válaszfalakon elhelyezett művészi értékű fényképek tetszettek.
Tapasztalataim szerint a kocsis képek eddig nem arattak nagy sikert, ezért több hasonló képet nem is mutatok. Én ugyan bejártam az egész kiállítást, de igazán a lovakra voltam kíváncsi.

A kísérő hölgy átjött velem a kancaistállóba is. Nem volt nagy a létszám, de a lovak csodálatosan szépek voltak! Meglepett, hogy a tipikusan világos, majdnem fehér színű lovak mellett egészen sötét, fekete lovakat is láttam. Kérdésemre a hölgy elmondta, hogy ezek is a lipicai fajtához tartoznak, de különleges színváltozatok, és különösen értékes egyedek.
Szilvásvárad - fekete lipicai
Lipicai - az ismertebb változat
Furcsának találtam, hogy amint az istállóba léptem, minden ló szinte megmerevedett! Alig mozdultak... inkább csak azok, amelyektől távolabb voltam. Vagy csak akkor, amikor elléptem a "hátuk" mögül... :-)
Lipicai
Gyönyörű, arányos testalkatú, erőteljes állatok voltak. Szerettem volna szabadban, ménesben nézni a vágtájukat, de hát én nem vagyok egy "Fülöp herceg" :-)

Fekete lipicai
Sajnos, az istállóban kevés a hely, a fotózáskor a lovak testarányai torzulnak. Ez ellen nem tehettem semmit.
A vaku használata engedélyezett. Aki még nem tapasztalta, annak elmondom, hogy a vaku automata vagy félautomata használata nem ajánlott, mert a világos szőrű lovakról visszaverődő (vagy vissza nem verődő?) fény a vaku szenzorát jól becsapja! Sok felvételemen annyira beégtek a fehér lovak, hogy képeket kellett kidobni emiatt.

A tenyészistállóból átmentem a Szána-völgyben található növendék kancák istállójához.
Szilvásvárad - Szána-völgy - növendék istálló
Itt a "pacik" éppen reggeliztek. A széna svédasztal módjára hosszú csíkban kiterítve, a lovak pedig két sorban, egymással szemben felsorakozva ettek. Élvezet volt hallani a sok ló általi evés hangját!
Persze, mint oly gyakran tapasztaltam, a helyzet itt sem a lóti-futi turista-fotósnak kedvezett. A lovak messze voltak a karámtól, a felém forduló testrészeik éppen árnyékba estek, a reggeli-időben pedig alig mozdultak, még a kedvemért sem!
Egy jópofa lópofa...
Szilvásvárad - Szána-völgy - növendék istálló
Ennyi mára... szép napot kívánok minden kedves látogatómnak!

Névtelen írta...

Örülök, hogy végül sikerült amit elterveztél, még ha egy kis bosszúság árán is! Nagyon szépek a fotóid, remek lett a blogod!

Unknown írta...

Évike ajánlása és invitálása Nádasdi úr blogjának megtekintésére jogos!

Tisztelettel gratulálok!
P.Attila

Nádasdi Szabó Zoltán írta...

Köszönöm a kommenteket, megtisztelve érzem magam!