2012. szeptember 3., hétfő

Felsőörs Árpádház-kori temploma


Az elmúlt héten néhány napot Balatonalmádiban töltöttem. Talán szentségtörés egyesek szemében, de nekem még a Balatonon sem a fürdés a legkedveltebb időtöltésem - az időm nagy részét ott is kirándulásokkal töltöttem. Felkerestem néhány nevezetes helyet. Mindenhol sok fotót készítettem, és ezek egy részét majd szép sorjában be is mutatom blogolvasó barátaimnak.
Ma a FB-n láttam két fotót a felsőörsi, az Árpád-házi királyok idejéből származó templomról. Ez inspirált arra, hogy a balaton-környéki fotóimból először a felsőörsi képeket mutassam be.
A felsőörsi műemlék templom létezéséről régóta tudok, de még nem láttam élőben. Nem véletlen, hogy kíváncsi voltam rá - úgy döntöttem, hogy egy alapos gyalogtúrával körítve fotózni megyek Felsőörsre.
Előbb egy térképen megnéztem, hogyan kanyarog az út odáig Balatonalmádiból, az üdülőből indulva. Olyan útvonalat választottam, hogy útba essen a Szent Imre templom, és Szent Jobb kápolna együttese. Természetesen itt is készítettem néhány képet, de azok a felvételek a mostani posztom témájához nem illenek. A lényeg: gyalog indultam útnak Felsőörs felé - hegynek fel, aztán megint fel, még tovább fel, aztán kicsit lefelé, és néhány kilométer megtétele után (kánikulában) oda is értem. A falu szélén (mivel tornyokat nem láttam) megkérdeztem egy urat, hol van itt az Árpád-kori templom? "Nem tudom, de arrafelé vannak templomok" - mondta ő, és mutatta, menjek tovább. Mentem tovább, odébb két hölgy jött velem szembe. Őket is megkérdeztem. Egymásra néztek, aztán az egyiknek eszébe jutott valami: "az a mi katolikus templomunk lesz" - mondta, és azt is, hogy nemsokára odaérek, észre fogom majd venni. Valóban, nagyon hamar elém tűnt két templom is. Egyik láthatóan nem túl régi építésű, a tornyán sokágú gömb - láthatóan református felekezeti templom. A másik egy domb tetején állt, vörös kőből épült, láthatóan többszáz évvel korábbi építés jegyeit hordozta magán.
Mivel eddigre már nagyon ki voltam száradva (elfogyott a magammal hozott innivaló), előbb a domb aljában található kisboltba mentem. Itt betankoltam jófajta árpalével, kicsit felfrissítettem magam, pihentem, majd a templom körbejárásához és fotózásához fogtam. 
Műemlék templom főbejárata
A kapu
Ablakok
Távlati nézet
A torony - nem fért rá az előző képre :-)
Részletek
Kapuboltozat
Higgyétek el nekem, lenyűgöző látvány volt megcsodálni a régi mesterek munkáját! A templom főbejárati ajtaja nyitva volt, nem nyugtalankodtam, hogy belül nem tudok fotózni.
Főoltár
Miután a kinti felvételekkel végeztem, Beléptem a templom ajtaján. Bent egy idős hölgy vigyázta a rendet - láthatóan éppen távozni készült. Elmondtam, miért jöttem, honnan jöttem. Ő mondta, hogy 17:00 órakor zárás van, de vár néhány percet, amíg megnézem a templomot. Megköszöntem természetesen, majd felajánlottam viszonzásul egy kisebb összeget a templom költségeihez. Nem fogadta el kézbe az adományt, mondta, hogy tegyem az adománygyűjtő perselybe. Ezt követően felgyújtotta nekem a világítást, és nagyon türelmesen elmondta a templom történetét. Én közben fotóztam, és beszélgettünk a templommal kapcsolatos témákról.
Fantasztikusan szép szószék
Boldog Herceg Batthány-Strattman László
Főhajó
Egyik mellékoltár
Visszatekintés a főoltárra
A templom gyönyörű a maga nemében, mindenkinek ajánlom, nézze meg, ha a közelben jár. A látvány által nyújtott élmény maradandó.
Egykori püspöki palota, címeres kapu
A templom közelében található ez egykori püspöki palota. Pici gyerekkorában itt nevelkedett Boldog Hg. Battyhány-Strattman László, a templom későbbi kegyura. Képe az egyik oltáron látható a templomban.
Református egyház temploma
Mint említettem volt, a fotózást gyalogtúrával kötöttem össze. Ettől a templomtól Alsőörs felé indultam tovább. Újra elmentem a falu református temploma mellett is. Ezt az épületet is többször képre vettem - végül keveset tartottam meg közülük, mert a vastag fekete villanyvezetékek éppen párhuzamosan mentek a templom oldalvonalával, tönkretéve a templom látványát az út felől. Egy szemből készített képet be tudok mutatni, bár ebből a nézetből egy fa koronája alig enged rálátást a templom homlokzatára.
Gyalogutamat Alsóörs mólóján fejeztem be. Innen már vonattal utaztam vissza Balatonalmádiba.

Legyen szép napotok!

Nincsenek megjegyzések: