A bencés monostor története, a Főapátság weblapja szerint
"996-ban Géza fejedelem Csehországból érkező szerzeteseket telepített le Pannónia Szent Hegyén. A Tours-i Szent Márton tiszteletére emelt monostor a fejedelmi alapítás szándéka szerint a középkori Európa kultúrájának keleti hídfőállása lett. Falai között rendszeresen megfordult Szent István (1000-1038), az első magyar király is.
Uros apát (1207-1243), a ma is meglévő templom építtetője visszaverte a mongolokat a monostor-erőd falai alól. Tolnai Máté apátsága idején Pannonhalma kiemelt helyet kapott a magyarországi bencés monostorok között, és 1541-től főapátsággá vált. A török hódoltság másfél évszázada alatt azonban hosszabb-rövidebb időszakokra a szerzeteseknek menekülniük kellett. Csak ezt követően indulhatott el a megrongált épületek helyreállítása. Sajghó Benedek főapátsága alatt jelentős barokk építkezés folyt a monostorban.
A XVIII. század, a felvilágosodás évszázada a szerzeteséletben is éreztette hatását. Az állam és az uralkodók a szerzetesközösségek működését a közvetlen hasznosság szerint ítélték meg, és lényegében csak azoknak a rendeknek a létjogosultságát fogadták el, amelyek betegápolással vagy tanítással foglalkoztak. Mivel az a hagyomány, amelyet Szent Benedek Regulája képviselt, nem a közösség munkájára, hanem magára a közösségi életre helyezi a hangsúlyt, II. József 1786-ban beszüntette a magyar bencés kongregáció összes házának működését.
Az 1802-ben visszaállított rend elsődleges munkaterületül a középiskolai oktatást kapta."
Pannonhalma, Bencés apátság |
Egy jellegzetes sarokkő, a készítés dátumával. Az évszám: 1486! Abban az időben gyakran ábrázolták a 4-es számjegyet úgy, hogy a 8-as számjegy felét rajzolták meg.
Pannonhalma, Bencés apátság |
A kolostor négyszög alakú kerengőjének egyik oldala. Az ablakokat gyönyörű üvegfestmények díszítik.
Pannonhalma, Bencés apátság |
A kerengő egy másik szárnya
Pannonhalma, Bencés apátság |
István király szobra. A király többször járt Pannonhalmán.
Pannonhalma, Bencés apátság |
I. (Szent) István király koronázási palástjának a másolata. Az eredeti Budapesten található.
Pannonhalma, Bencés apátság |
Az apátság könyvtára. Rengeteg értékes könyvet őriznek a tárlókban.
Pannonhalma, Bencés apátság |
A könyvtár főbejárata a terem felől nézve.
Pannonhalma, Bencés apátság |
Pannonhalma, Bencés apátság |
Könyvtár mennyezeti freskója
Pannonhalma, Bencés apátság |
Pannonhalma, Bencés apátság |
Pannonhalma, Bencés apátság |
Pannonhalma, Bencés apátság |
Habsburg Ottó, az utolsó megkoronázott magyar király legidősebb fia Pannonhalmán nevelkedett évekig , itt járt iskolába. 2002 évi látogatása alkalmával Ő és Felesége bejegyzést tett a könyvtár emlékkönyvébe.
Pannonhalma, Bencés apátság |
Pannonhalma, Bencés apátság |
Bazilika, altemplom
"A Pannonhalmi Szent Márton Bazilika ma látható tömegének nagy része a XIII. század elején, Oros apát (1207-1243) idejében épült kora gótikus stílusban. Ám az újabb régészeti kutatások szerint korábbi épületek falmaradványait rejti magában. Felszentelése valószínűleg 1224-ben volt. Ekkor nyerte el mai alakját, amely három építőműhely keze nyomát viseli: az épületen magyar mesterek munkája mellett felső-rajnai és észak-francia hatás mutatható ki. Az ötven méter hosszú, háromhajós bazilika, négy jól elkülönülő részre tagolódik. A templomot Mátyás uralkodása idején bővítették, ekkor készült el a szentély csillagboltozatos mennyezete, a mellékhajók keleti vége és a Szent Benedek kápolna. A török időkben a belső berendezés teljesen elpusztult. Később jelentősebb felújítás az 1720-as években
kezdődött Sajghó Benedek főapátsága alatt. Ezt követte az 1860-as években Storno Ferenc-féle restaurálás. A legutóbbi, 2012-ben fejeződött be és John Pawson angol építész tervei alapján készült.
A felújítás során a templom szerzetesi karakterének visszaállítása volt a fő szempont, hiszen a Bazilika az itt élő bencés közösség otthona, közös imádságának helyszíne, a monostor szíve: a templomnak ez a szerzetesi jellege főleg a két stallumsorból álló szerzetesi kórusban érhető tetten, melynek középpontja a felolvasóállvány. Másrészt a templom történeti terének újraértelmezését is magával hozta a felújítás: a keletelt, felszálló dinamikával rendelkező osztott tér a beavatás terévé változik a felújítás során, melynek transzcendens pontja a Krisztus második eljövetelét elővételező keleti körablak. Ennek az ónixxal fémjelzett beavatási útnak az eredője a templom nyugati végében álló keresztkút. Az anyaghasználat egyszerűségre és nemességre törekedett: a templom terét egységbe foglaló süttői mészkő padozat, ónix liturgikus tárgyak, a tömör diófa bútorok valamint a patinázott sárgaréz lámpatestek békés és erős tárgyi világot varázsolnak a bazilikába."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése