2016. december 1., csütörtök

A királynék városa advent idején

"Veszprém (németül Wesprim vagy Weißbrunn, latinul Vesprim, szlovákul Vesprém) megyei jogú város a Közép-Dunántúli régióban, Veszprém megye és a Veszprémi járás székhelye. Egyetemi város, a „Királynék városa”."
"A királynék városa a Séd patakot övező dombokon és völgyekben terül el, három kistáj találkozásánál: északról, északnyugatról a Bakony hegyvonulata, délről a Balaton-felvidék, keletről pedig a sík Mezőföld északnyugati nyúlványa által határolt, átlagosan 270 m tengerszint feletti magasságú Veszprémi-fennsík területén. Ez a központi helyzet jelentős szerepet játszott a város kialakulásában és a történelem során betöltött társadalmi-gazdasági szerepében, jelentőségében." forrás: Wikipédia

Mivel én magam nem vagyok a szavak embere, posztom bevezető mondatait másoktól kölcsönzöm, elég gyakran. Jelenleg is...
Mint már más posztokban utaltam rá, így advent idején szívesen utazom egy-egy nagyobb városba, hogy kissé körülnézzek az adventi vásárban... hol hogyan készülnek karácsonyra. Természetes, hogy mindig előbb Győrben teszek egy sétát, majd indulok máshová is "adventet látni". 
Idén elsőnek Veszprémbe utaztam. Bár tudom, nem a magyar városok egyik legnagyobbika, mégis nagy volt bennem a várakozás. Szeretem ezt a várost, turista-szezonban szívesen jövök ide sétálni, fotózni, vagy épp az állatkertbe. Ezen túlmenően magasrangú egyházi központ, arra számítottam, az adventnak itt biztosan kiemelkedő szerepe van. Fényárra, gyönyörű kivilágításra, betlehemi jászolra számítottam.
Mivel az egyházi központ a Várban van, elsősorban ott kerestem az adventi rendezvényeket. Hát tévedtem - ennyit előljáróban. Aztán meg arra gondoltam, talán jól is van ez így, hisz Győrben sem a Káptalan-domb a vásár helyszíne.
Veszprém
 Már elég jó ideje, hogy változékony, borús az ég, napfényt alig látunk. Az eső is gyakran esik, vagy legalábbis szemerkél. Mondhatom, megkeseríti a fotózni vágyó turista dolgát... De mivel vannak kötelezettségeim is, utazási terveim is decemberre, nem nagyon várhattam az ideálisan jó időre. Csak annyi választási lehetőségem volt, hogy nekiindulok egy bizonytalan napnak, és akkor akár még szerencsém is lehet, vagy a szobám ablakából kuksizom az eget, várom a napsütést... közben meg múlnak a napok, én meg mindenről lemaradok.
Veszprém nincs túl messze, jó a közlekedés arrafelé, úgy számoltam, fél napba belefér, hogy tegyek egy esti sétát...
Veszprém. Séta közben.
 Amint leszálltam a buszról, körbetekintettem, merre induljak. Úgy döntöttem, hogy nem a szokásos útvonalon, a Vár bejárata felől közelítek, hanem inkább új utat próbálok felfedezni; egyúttal új nézőpontokból is készítek fotókat a Várról. Számomra új útvonalat találtam is, de a fények vészes gyorsasággal fogytak, felhők takarták a napot. Szép - bár ez nekem nem igazán megy, inkább csak azt mondhatom, hogy fényes - képek készítésére nem számíthattam. Gondoltam, ez egy ilyen nap, november utolsó napja van, ilyenkor ezt kell elfogadni. Rosszabb is lehetne, eshetne az eső...
Veszprém. Séd patak.
Út közben is exponáltam néhányat. El kell mondanom, a valóságban sokkal sötétebb volt, mint amit a fenti kép alapján sejteni lehet. Az egyébként nagyon szürke égbolt, és a sötét patakmeder kontrasztja annyira hangsúlyos volt, hogy az eredeti felvételen a patakmeder, és a házak részletei nagyrészt elvesztek. Csak a kép utólagos kidolgozása során tudtam ezeket annyira láthatóvá tenni, hogy a kép is közelítsen a helyszinen látottakhoz.
Veszprém. A Várhoz közelítve
Veszprém. Lépcső a Várhoz.
A Séd-völgyből hosszú és meredek lépcső vezet a Várba. Innen visszatekintve nagyon szép látványt nyújt a város. Még ebben a szürkeségben is megragadott... jobb fényviszonyok mellett pedig igazán gyönyörködtető látvány lehet.
Veszprém
Ez a kereszt a város talán legkülönlegesebb pontján helyezkedik el. Maga is kedvelt fotótéma turistáknak és művészeknek egyaránt. Ottjártamkor is egy fotós team vonult ki fényképezni. Jobbra a művészfotós, mellette balra pedig a két "fegyverhordozója"! Nekem meg a saját vállamat húzta a már addigra "százkilósnak" érzett fotóstáskám :-)
Veszprém
A kereszthez vezető út egy sziklaalakzaton húzódik, magasan a város szintje felett, és a Várból indul. Páratlanul szép a kilátás innen jó időben.
Veszprém
A Várban csend, és nagy üresség fogadott. Hamar beláttam, hogy itt a vásári forgatagot nem találom, és fotózni sem igen tudok szinte semmit. Fény nincs, képeim viszont már vannak más időkből.
Úgy döntöttem, végigsétálok a Várban, de közben azért készítek még néhány képet ebben a napszakban is. Aztán a városban megkeresem, amiért jöttem elsősorban...
Veszprém
 A fentebb már látott kereszt ezen a sziklaalakzaton helyezkedik el. Lenyűgöző látvány, magával ragad, pedig sokszor láttam már.
Veszprém
 A Vár nagyon szép, sok látvány csábítja fotózásra a turistát. De.... igen, itt van a de! Szinte állandóan tele van fotósbosszantó elemekkel. Kisebb és nagyobb teherautók, hányaveti módon elhelyezett reklámok, építkezések ormótlan kellékei... Tudom, szükséges és elkerülhetetlen dolgok ezek a korunkban, de igen gyakran lehetetlenné teszik a fotós dolgát.
Veszprém
 Én lassú léptekkel haladok, a nap pedig vészes gyorsasággal bukik lefelé. Megjelennek a láthatár alján az első színes foltok. Itt még kézből fényképeztem, a fotóállványt nem kezdtem használni. A budapesti várban történt balesetem óta viszolygok a fotóállvány használatától. Az a baleset 70 ezer forintomba, és egy összetört fotóállványba került nekem. És a veszprémi Vár is csupa macskakő!!!
Veszprém. Tűztorony.
Nem csak a városban, a Várban is bejutottam olyan helyekre, ahol még nem jártam korábban. Innen is nagyon szép a kilátás, meg fogom keresni ezt a helyet a jövő évi turista szezonban is!
Veszprém
 Továbbra is kézből fotózva... a testközeli látvány nem szép, túlzottak kesze-kusza, de ez van, ezt fotózhattam. Tudom, sokan ilyenkor inkább nem készítenek képet, vagy ha igen, gondosan titkolják... én nem találok benne semmi kivetni valót.
Felirat hozzáadása
 Ez a kép már a bevásárló utcában, az adventi vásár helyszínén készült, még mindig kézből. Maga a vásári "fölhozatal" ugyanis akkora csalódás volt nekem, hogy nem tartottam érdemesnek a fotóállványt összerakni.
 Az egyik faházikónál vettem egy "palóc lángost", két deci forralt vörösbort hozzá... azt elmajszolgattam, és dolgom végezetlenül odébb álltam. Jaaaa, hogy mi az a palóc lángos? Ugyanaz, mint a nem palóc, csak zsírban sütik ki, nem olajban, és szigorúan vastepsiben, nem alumíniumban. A szakácstól tudom... :-)
Veszprém
 Az estém csúcspontja az volt, amikor visszamentem a Várba. Ekkor már természetesen használtam a fotóállványt, végülis azért hoztam magammal, és cipeltem a vállamon órákon át.
Veszprém
Veszprém
 Ha most elmondanám, miért csak ezt a három képet mutatom meg, azt gondolnátok, panasznapot akarok tartani. De nem akarok panasznapot tartani, ezért inkább nem mondok semmit.

Szép napot kívánok minden blogolvasó barátomnak.
Végezetül egy jó tanács: ne várjatok sokat, ha Veszprémben szeretnétek az adventet fotózni.


Nincsenek megjegyzések: