2016. június 7., kedd

Ahol a 'magyar ezüst' terem

Ott jártam, igen, ahol a "magyar ezüst" terem. Hogy hol? Gánton! Igaz, nem csak ott "terem", hanem a fél ország felén, mondhatni... Kicsit közelebbről a Dunántúl dimbes-dombos vidékein. Turistaként - úgy tudom - az elhagyott gánti bauxit-bányákat lehet legkönnyebben megközelíteni és bejárni, ezért talán ezek az egykori bányák a legismertebbek a kirándulók számára. Már harmadik alkalom volt, hogy ezen a környéken jártam, és minden alkalommal más területen. Az első kirándulásom 2009-ben történt, akkor a talán legkisebb bánya területét jártam be fotós társaimmal együtt. A második eset 2004-ben volt, a bányamúzeumban, illetve a tanösvényeken. A közelmúltbeli fotóstúra pedig a gánti bányák két legnagyobb külszíni fejtés területén történt. Ez a fotós sétát sem egyedül tettem meg, hanem két más társammal.
A nap a Vértes hegység Fáni-völgy nevezetű területén kezdődött számunkra. Turbánliliomot kerestünk fotózás céljából, de kissé korán érkeztünk. A keresett virágot még csak bimbós állapotában találtuk, ezért a fotózást el kellett halasztanunk. Viszont a napot ki akartuk használni, ezért módosítottuk a túratervet. Ennek lett az eredménye, hogy Gántra utaztunk a bányák bejárására.

Gánt - bauxit-bánya
 A képek sorrendje nem a fotózás sorrendjében látható - sőt, nem is az elejétől kezdődik. Azt mondhatom - bár nem szívesen mondom - a bányaterületre érve elfogott a "turista-lelkesedés" - a lenyűgöző látvány hatására annyi képet készítettem, hogy otthon aztán volt gondom rendesen a rendszerezéssel, válogatással, és utómunkázással. Ezért aztán a blog számára válogatott képeket szedtem össze. Nem biztos, hogy ezek a legjobban sikerült képek (ki mondja meg nekem, melyek a legjobban sikerült képek?). Úgy mondanám inkább, hogy néhány jellegzetes képet fogok megmutatni.
Gánt - bauxit-bánya
Ami nagyon megfogott a látványban, az az elém táruló kép maga volt.  A vörös-barna-lila színek hihetetlen változatossága keveredett a szinte virító zölddel - fantasztikus hatást keltett bennem! Más és más élmény volt, ha a lábam elé néztem, és megint más, ha messzebbre! Áldottam az eszemet, hogy a szokásos lustaságomat legyőzve két fényképezőgépet vittem magammal, így könnyen (bár nem túl kényelmesen) tudtam váltogatni a nagylátószögű és a teleobival szerelt gépvázakat.
Gánt - bauxit-bánya
Lenyűgözött, hogy mire képes a természet! Szinte függőleges bányafalon, a tömény fémércben képes volt sok helyen megkapaszkodni egy-egy fa, megélni, és megtalálni az életben maradáshoz szükséges tápanyagokat.
Gánt - bauxit-bánya
A bánya "fenekéről" felfelé tekintve több helyen láttam hasonló magányos fácskát, vagy bokrokat, melyek szemet gyönyörködtető látványt nyújtottak az égbolt kékjével a háttérben.
Gánt - bauxit-bánya
Repedezés, és talán vízmosás által kialakított barlangszerű mélyedés. Nem tudtunk "bekukkantani", mert magasan volt a mi szintünkhöz képest, pedig érdekelt volna...
Gánt - bauxit-bánya
A szemem járt ide-oda. Ha a bányaszint alsó részére tekintettem, akkor máris arra voltam kíváncsi, mi van "odafönn" - ha oda néztem, akkor itt lenn vonta magára valami a figyelmemet. Néha már arra gondoltam, így első látogatásra nem is fotózni kellene, csak nézelődni, a látvány befogadására figyelni. S ha már megvan a vizuális élmény, akkor venni elő a fényképezőgépet, hogy csak arra a látványelemre koncentrálni, amit valóban meg szeretnénk örökíteni.
Gánt - bauxit-bánya
 A vörös és a zöld milliónyi árnyalata kiegészítve egy kis égszínkékkel... hát nem elragadó? Számomra mindenképpen.
Gánt - bauxit-bánya
Előttem fenyőág, hátrébb fémérctömbök, azok mögött a természet zöldje.
Gánt - bauxit-bánya
Az élni akarás nagyon szemléletes példája. Színtiszta bauxit, el sem tudom képzelni, hogy itt humusz is található. A növényzet azonban jobban tudja nálam! 
Gánt - bauxit-bánya
Mennél nagyobb területet jártunk be, annál változatosabb látvány fogadott bennünket. Új színek, új árnyalatok... a Wikipédia írja, mi okozza ezeket a színváltozatokat, ezért én most nem térek ki erre.
Gánt - bauxit-bánya
Egy újabb mini-csoda - ezúttal egy tölgyhajtás.
Gánt - bauxit-bánya
A bányászat befejezése óta tönkrement gátak, melyek a külszíni vizek beáramlását akadályozták hajdan.
Gánt - bauxit-bánya
Gánt - bauxit-bánya
Gánt - bauxit-bánya
Az utolsó képekhez már nem fűztem megjegyzést, de nem is kell. Többet mond maga a látvány, mint amennyit én hozzátehetnék.
Csak annyit, hogy felejthetetlen volt az élmény!

Legyen szép napotok!

 

2 megjegyzés:

Kavics írta...

Gyönyörű képek a helyről! A színek kavalkádja átjön, csodás és megértem ottani izgatottságod.
Kedves emlékek a gyerekkoromból, köszönöm. :-)

Albert István írta...

Nagyon szép képek, gratulálok ! Legjobban az utolsó három tetszett :-)