2016. április 28., csütörtök

Jártam Sárban-Várban Sárvárban

Kisiskolás gyerekkoromtól kezdve szerettem a történelmet. Sokat olvastam, rajongtam a híres magyar történelmi alakokért. Különösen a Nádasdy-család története ragadta meg a fantáziámat, hisz azt már régen elmondták nekünk az iskolában, hogy a család ősei Nádasdról, szülőfalumból származnak, és nevüket is innen eredeztetik. Van a község határában egy Várhegy nevű terület. Erődítmény maradványai ugyan nem látszanak, de bizonyíthatóan állt itt egy földvár a régi időkben.
A Nádasdy család meghatározó ága aztán Sárvár birtokába jutott, és itt rendezte be birtokközpontját. Valaha ezen a helyen a földvár állott, a hely nevének tanúsága szerint.
Sárvár: "Neve a Gyöngyös-patak mellékén, mocsaras helyen épített erősségre utal; ez eredetileg földvár volt." - lásd Wikipédia.
A török hódoltság idején jelentős erősséggé fejlesztették, olyannyira, hogy a török seregek ostromát is kiállta, elfoglalni nem tudták hódító hadjáratuk során.
Természetes, hogy a sárvári vár is nagy érdeklődésre tarthatott számot részemről. Mindezek ellenére egészen 2011-ig kellett várnom, hogy egy alapos bejárást eszközölhessek a sárvári Nádasdy-várban. Már akkor sok fotót készítettem, és a gépemen őrzöm ezeket. Tavaly aztán újra kedvem támadt Sárvárra utazni, új várlátogatásra; kiegészítve ezt a várkert, a csónakázó tó és a parkerdő meglátogatásával. "Nem tervezett" okok folytán ez a látogatás a múlt évben elmaradt.... idén viszont egy gyors elhatározással sort kerítettem rá. Még az se tartott vissza, hogy a "nevezett" napon 24 órás eső volt, szabadtéri fotózásra és pihentető sétára teljességgel alkalmatlan az időjárás. Majd csak lesz valahogy - gondoltam.
Ernyő és esőkabát volt nálam, a fotós cuccom jó helyen volt, én pedig nem cukorból vagyok - mint ahogy Jóanyám szokta volt mondani, ha gyerekkoromban nem akaródzott esőben az utcára menni. 
Sárvárra érve mindenek előtt a Várba igyekeztem. Megvettem a belépőjegyet, fotójegyet ahogy illik, és máris szinte izgatottan vártam, hogy a díszterembe érjek. Első látogatásom során ugyanis olyan hatással volt rám ez a terem, hogy szinte fájt tovább menni belőle :-)

Mint fentebb említettem, kint eső esett, borús és vigasztalatlanul szürke volt az ég, a kiállítási termekben pedig kevés volt a természetes fény a jó minőségű fotózáshoz. Egyetlen, gépvázra szerelhető vaku állt rendelkezésemre ahhoz, hogy kézből fotózva legalább turista-fotó, emlékkép minőségű képeket készíthessek. Most csak a díszteremben készült fotókból mutatok be néhányat. Később esetleg az egyéb termek fényképeivel is írok egy másik posztot...
Sárvár - Nádasdy-vár díszterme
A díszterem egyik rövidebb oldala. A két ablak között egy rendkívül szép, díszes fiókos szekrény áll. Érdekessége - egyebek mellett - a két oldalra kihajtható szárnyak, a templomi szárnyas oltárokra hasonlóan.
Sárvár - Nádasdy-vár díszterme
A másik rövidebb oldal. Jobbra egy gyönyörű kályha látható, középen pedig egy lépcső egy kisebb terembe visz. Itt van elhelyezve egy régi nyomdagép utángyártott másolata. Tudjuk, hogy a Nádasdyak művelt család volt, mecénások, várukban nyomdát is üzemeltettek. 
Ebből a teremből lehet felmenni egy körlépcsőn a toronyba. Két emelet magasságában két toronyszoba látogatható, de egészen a torony tetőszerkezetéig elvezetnek a lépcsők. 
Sárvár - Nádasdy-vár díszterme
Ebben a sarokban a terem gyönyörű szép aranyozott kályhája látható.
Sárvár - Nádasdy-vár díszterme
A grófok idejében nagy volt a vendégjárás a várban. Az előkelő vendégeket természetesen itt fogadták, vendégelték meg. Erre a célra szolgálhatott az itt (alig) látható asztal, körben székekkel.
Sárvár - Nádasdy-vár díszterme
A díszterem kialakítása egészen különleges... legalábbis ami a mennyezetet illeti. Bárhogy "forogtam", nem találtam olyan nézetet, mellyel megfelelő módon tudtam volna fényképezni a mennyezeti freskót. Hogy szép, azt higgyétek el nekem!
Sárvár - Nádasdy-vár díszterme
Sétáltam le-föl, tanakodtam magammal, hogyan készítsem el a képeimet. Szívem szerint akár minden négyzetmétert külön lefényképeztem volna. Ez előny bizonyos tekintetben, de talán méginkább hátrány. Nehéz elfogadni, hogy még képeken sem vihetem haza azokat a szépségeket, amit látok...
Sárvár - Nádasdy-vár díszterme
Sárvár - Nádasdy-vár díszterme
Sárvár - Nádasdy-vár díszterme
Szebbnél szebb festmények vannak a falakon körben. Van mit nézegetni, van miben gyönyörködni a látogatóknak.
Sárvár - Nádasdy-vár díszterme
Sárvár - Nádasdy-vár díszterme
Egy újabb óriási festmény, két ajtó között. 
Sárvár - Nádasdy-vár díszterme
Befejezésül egy újabb, félig már ismert fotó - más látószögből.

Legyen szép napotok...

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nagyon élvezetes olvasni ezt a blogot! Tetszik a részletessége és az, hogy a saját gondolataival is meg tetszik fűszerezni a történeteket és nem csak puszta cselekményleírásként kerülnek fel ide.
Már számos alkalommal választottam innen kirándulási helyszínt, ezért köszönettel tartozom!

Nádasdi Szabó Zoltán írta...

Megtisztel a bejegyzése, kedves "Névtelen"