2015. szeptember 22., kedd

Etyeki sírkert

Nem túl rég a Győri Fotóklub fotós túrát szervezett - elsősorban a szüret jegyében - a tagjainak. Ezen a túrán néhány más (klubtag aspiráns) fotóstárssal együtt én is részt vettem... mondhatom, a legnagyobb megelégedettségemre. Sok élményben volt részem, sok képet készítettem (nagy részük a szelektálás után is megmaradt) :-)
Egyik emlékezetes helyszín az etyeki temető fotózása volt. Különleges hely, nem a szokásos temetői képet mutatja, különösen a régi temetői rész. Kialakításának magyarázata, hogy a Wikipédia szerint:
"Az 1930-as népszámlálás idején a községben 865 magyar és 3133 német anyanyelvű polgár lakott."
A német anyanyelvű lakosság tehát tehát túlnyomó többségben volt a faluban, ami magyarázatot ad a rengeteg német nyelvű síremlék látványára.
Etyek - sírkert
Az első meglepetés már a temető megközelítésekor éri az idegent. A "kerítés" régi sírkövekből áll, ami nagyon egyedi megjelenítést eredményez.
Etyek - sírkert
Régi sírkereszt, sajnos ma már olvashatatlan feliratokkal. A könnyen málló követ az időjárás viszontagságai nagyon megviselték, feliratait tönkretették. 
Etyek - sírkert
A régmúlt idők emlékei ma már többnyire csak torzók formájában maradtak fent.
Etyek - sírkert
Etyek - sírkert
A sírkövek sok helyen düledeznek, sírhantoknak nyoma sincs. Különös hangulata van a helynek, elgondolkodásra, merengésre késztet.
Etyek - sírkert
Ennél a sírnál sokáig elidőztem. Valószínűleg testvérpár síremléke látható a képen.
Etyek - sírkert
Vasból öntött korpusz... minden bizonnyal hosszabb maradandóságot reméltek ettől a kereszt felállítói.
Etyek - sírkert
Etyek - sírkert
Néhány, még megviselt állapotában is szép torzót fényképeztem. Kétségtelen, hogy ezek a témák - ha csak fotós szemmel nézzük - sokkal szebb, látványosabb és kifejezőbb feldolgozást érdemelnek. Én nem próbálkoztam művészi hatások alkalmazásával, megteszik azt nálam sokkal képzettebb fotóstársak. 
Száraz, meleg időszakban jártunk a helyszínen. Érthető, hogy kevés virágot láttam a sírokon. Ezért úgy próbáltam némi többlet színt vinni egy-két képbe, hogy az egyik síron nyíló rózsabokor virágait komponáltam néhány képbe.
Etyek - sírkert
Etyek - sírkert
Végig sétáltam a temetőn, majd újra a kerítésen kívülről készítettek néhány képet.
Etyek - sírkert
Etyek - sírkert
Még egy pillantás a katonás rendben - mondhatom, német precizitással elrendezett - síremlékekre, melyek ma már a temető kerítését alkotják. 
Különleges hely, ajánlhatom a megtekintését minden arra járó turistának.

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szép, meghitt hangulatú blog, s bár én is jártam már itt, mégis mélyen megérintett.

Jakab írta...

Remek fotók, szeretem a régi temetők hangulatát.