2015. március 27., péntek

Gúta - Kolárovo ... hajómalom

"Gúta (hivatalos szlovák nevén 1948 előtt Guta, azóta Kolárovo) szlovákiai település a Nyitrai kerületben. Komárom és Ógyalla mellett a Komáromi járás három városának egyike. A Kisalföldön, a Vág és a Kis-Duna folyók összefolyásánál fekszik, Pozsonytól, az ország fővárosától délkeletre, mintegy 90 km-re. 10 696 lakosával, melynek döntő többsége: 8201 magyar, 2083 pedig szlovák a Csallóköz legnagyobb települései közé tartozik.
A város hat részre osztható fel. Ezek a településhez tartozó Császta, Királyrét, Nagysziget, Örtény és Pacsérok. Maga a központ egy egységet alkot."

 Amatőr turistafotós vagyok... többnyire egyedül járok kirándulni, fényképezni. Néha "kiscsoportosan", még ritkábban nagyobb társasággal. Lassan fél éve kapcsolatba kerültem a győri fotóklubbal is; azóta már több alkalommal a klub közös fotózásain is részt vettem.
Nemrég a Csallóközben járt a klub, és velük én is. Gútán, szlovák nevén Kolárovo településen jártunk, a Vág folyóra (vagy Kis-Dunára?) telepített hajómalom fotózására.
A hajómalom egy speciális vízimalom. Igen röviden: úgy működik, hogy két, hajóhoz hasonló úszó szerkezet között elhelyezett lapátkerék hajtja az egyik hajóra szerelt őrlő szerkezetet. A két hajó persze egymáshoz van rögzítve, és ki van kötve. A víz folyó mozgása ezáltal forgásra kényszeríti a lapátkereket, az pedig a malomkövet.

A győri fotósok egy része Gútán
Fedett híd a folyó felett, a vízimalom (hajómalom) közelében
A hídon...
Hajómalom a túlparton hattyúkkal
Mini tájmúzeum
Energia-átviteli szerkezet
A bal oldali, félig látható tengelyt forgatja a két hajótest közé szerelt lapátkerék. A malom belsejében ez a fogaskerék-áttétel adja át az energiát az őrlő szerkezetnek.
A malom belső berendezése
Újra kint...
A fedett - nagyon látványos - híd így néz ki a malomhajóról nézve. Nagyon megragadott ez a látvány, szép volt a tükröződés a víz felszínén.
Lapátkerék (vízikerék)
A két (kikötött) hajótest között forgó kerék, amely az alatta elfolyó víztömeg energiáját hasznosítja.
A malom ma már természetesen nem működik, bár működőképes állapotban van. Felújítása folyamatos. Érdemes fölkeresni, igazi kuriózum!

Szép napot kívánok minden olvasómnak!

4 megjegyzés:

Lacika írta...

Szia Zoli!

Én is szívesen csatlakoznék a győri fotóklubhoz. Mit gondolsz van ennek reális esélye?

Üdv: Lacika

Nádasdi Szabó Zoltán írta...

Lacika, a Klubnak tagja lehetsz, ha a meglehetősen szigorú felvételi feltételeknek megfelelsz - pontosabban megfelelnek a képeid.
Én sem tag vagyok, csak a klub rendezvényein való résztvételre kaptam lehetőséget.
Majd írok ....
Szép fényeket

Bakancs és Fakanál írta...

Annyira szépek a fotók, hogy én a blogomban fel sem teszem Gútát, pedig most jártam ott, nemrég, útban Cesky Krumlow felé.
Gratulálok.

Nádasdi Szabó Zoltán írta...

Kedves Erzsébet Jakab

A véleményed kitüntető számomra, de arról szó nincs, hogy az én képeim miatt nem kellene feltenned a saját fotóidat!
Nem is érezném jól magam, ha emiatt megfosztanád a blogod kedvelőit szép képeidtől!

Zoli