2015. február 27., péntek

A ménest kerestem Kisbéren

Tudjátok, hol van Kisbér? A régi vicc szerint mindenhol! Ha-ha-ha! (Ez itt a kacaj helye)

Nos, hát Kisbér. Két dolog miatt érdekelt már jó ideje ez a kisváros. Az egyik dolog a kisbéri ménes, sok helyen lehet hallani-olvasni róla. A másik dolog a katolikus temploma... sokan tudják, hogy a templombelsők szenvedélyes fotósa vagyok.
Február van, morcos, felhős, hideg, fénytelen időjárás. De néha két-három napra a napfény is megmutatja magát. Figyeltem is a meteorológiai jelentéseket, mikorra mond olyan időt, ami alkalmas egy kis sétára, netán fényképezésre. Egy ilyen napon buszra ültem, és Kisbérbe utaztam. Előtte persze tájékozódtam az interneten, merre kell mennem, ha a ménesbirtokra akarok eljutni. 
Aki még nem tudja, annak elmondom, hogy a ménestelep a távolsági buszpályaudvar közvetlen szomszédságában van. Majdhogynem a kapujában szálltam le az autóbuszról.
Hungary - Kisbér, Királyi Lovarda
Az egykor nagyhírű ménestelep még a Monarchia idejében lett alapítva, ma is büszkén viseli a "Királyi" jelzőt. Legalábbis az alapítás, és a felújítás emléktáblája szerint.
Az egykori istállók egy része felújításra vár, egy része más célokra került hasznosításra, más része viszont ma is lovak szálláshelyéül szolgál. Az itt tartott lovak részben tenyésztési célokat szolgálnak, részben pedig lovasoktatás folyik a közreműködésükkel. A felső képen éppen a lovarda nagyon szépen felújított épülete látható. A telep jelenleg magánkézben van.
Hungary - Kisbér, lóállások
Mivel megérkezésemkor senkivel nem találkoztam, bementem az istállóba a nyitott ajtón. Bent mindössze kettő darab lovat láttam, akik éppen jóízűen rágtak valami jóféle szénát. Abból gondolom, hogy jóféle lehetett, mert láthatóan ízlett nekik, rám pedig ügyet se vetettek.
Aztán jött egy alkalmazott, aki készségesen engedte, hogy nézelődjek; sőt még az időközben előkerült tulajdonost is megmutatta nekem. Így aztán az egész komplexum gazdájával is beszélhettem néhány szót.
Hungary - Kisbér, "Királyi" lovarda
Szép nagy fedett lovarda, vastag rétegben homokkal felszórva az alja. Itt zajlanak a lovagló órák, a hét szinte minden napján, főleg a délutáni órákban. Én délelőtt jártam itt, ezért nem volt szerencsém lovas képeket készíteni.
Hungary - Kisbér
Ő az az úr, aki a telepet, főleg a lovardát bemutatta nekem. Beszélgetés közben elmondta, hogy ő az itteni munkája mellett solymászattal is foglalkozik, és olyan tervei vannak, hogy a környéken - jelesül Pannonhalmán - szeretne egy solymászattal foglalkozó vállalkozást alapítani. Ez a dolog azonban még csak tervekben létezik...
Hungary - Kisbér
Ahogy a méntelepről eljöttem, a lovakat az istállók közelében található egykori kastély mögötti udvarban találtam meg. Sajnos, masszív kerítés miatt közelebb menni nem tudtam.
Hát... nem tagadom, sokkal többet vártam a látottaknál. Maradt időm bőven a hazautazásig - ezt az időt a várossal való ismerkedéssel töltöttem el.
Hungary - Kisbér, Nagyboldogasszony római katolikus templom
A templomba bemenni nem lehetett, csak az előtérből tudtam néhány fotót készíteni. Nagyon szép a belső kialakítás, szívesen készítettem volna több képet.
Hungary - Kisbér, Református templom
Nem messze a katolikus templomtól található a város református temploma. Ízlésesen kialakított, szép, modern épület.
Közben dél lett, és mivel már mindent láttam, amiért jöttem, úgy gondoltam, a legközelebbi busszal hazautazom. Amíg a buszra vártam, egy pizzériában ettem egy akkora sajtos lángost, hogy csak na... még ki is fogott rajtam, egy darabkáját már megenni sem tudtam. Pedig finom volt!

Legyen szép napotok!

Nincsenek megjegyzések: