2014. július 14., hétfő

Zalaszántó - útban Zalakarosra

Zalaszántó - nézzük, hol fekszik ez a község? A Wikipédia azt mondja erről:

"Zalaszántó a Keszthelyi-hegység közepén, a Keszthely–Sümeg út mellett fekszik. A településről további utak futnak Rezi, Várvölgy és Vindornyalakon át Vindornyaszőlős felé. A község Keszthelyről és Sümegről kiválóan megközelíthető autóbusszal, de Sopronnal, Győrrel, Kaposvárral és Péccsel is közvetlen összeköttetésben áll."
Jártam már itt a múlt évben. Akkor nem volt időm másra, mint a hindu vallási helyet - sztupát és imaházat - megnézni, körbefotózni. Akkor Zalakarosra utazásom közben álltam meg itt egy rövid időre.... idén színtúgy. Még az utazás megkezdése előtt tanulmányoztam, mit ír a helység nevezetességeiről az internet. Kiírtam magamnak a felkeresendő helyeket. Persze, mint mindig, ezek felét sikerült megtalálni, de még felét se meglátogatni.
Érdekes tapasztalatokat szereztem a faluban. Az első dolog, amit megtaláltam, a Kotsy-féle vízimalom. 
Kotsy-féle vízimalom
Első meglepetésem az volt, hogy zárva van. Persze, kitalálhattam volna, hiszen hétfő van, ezen a napon pedig - mint tudjuk (legtöbbször nem tudjuk) - semmiféle múzeum nincs nyitva. Kívül azért készítettem róla egy képet. A malom vízimalomként üzemelt egykor, de most a közelben sincs víz, csak egy száraz betonteknő látszik mellette. Valamikor itt folyhatott a víz. Vízikerék sincs, csak egy tengely csonkja látszik ki a falból - talán itt lehetett a kerék valaha. Mit mondjak - nem volt nagy élmény.
https://www.bfnp.hu/magyar/oldalak/keszthelyi_hegyseg_kotsy_vizimalom/1/1
Mézeskalács-múzeum
A "vízimalom" közelében található a Mézeskalács-múzeum. Persze, ez is múzeum, jókora lakat van a nem túl masszív bejárati kapuján. Fotó csak kívülről.

Kápolna
A kápolna "oltárképe". Nem volt nyitva, zárt rácsos ajtón át kellett fotózni
Kápolna oldalsó nézete
Megtaláltam viszont a kis kápolnát. "Dr. Bozóki Lajos a kutatása során írja: A kis kápolna kelet-nyugat tengelyű, szabadon álló épület. A hajó teljes szélességét átfogó félköríves apszisú szentélye nyugat felé néz. A szentélyt egy rézsűs támpillér támasztja. Vaskos keleti tornya, melyet falazott nyolcszögű gúlasisak fed, a hajó elé ugrik, földszintje kis előcsarnokot alkot, ahonnan a dongaboltozattal fedett hajóba lehet lépni. Az oltármenza falazott és a szentély teljes szélességét elfoglalja. Az apszis fél gömb kupolával fedett."
http://www.zalaszanto.hu/2010/?q=turizmus/kapolna

A falu római katolikus temploma több figyelmet érdemel. Érdemes elolvasni a templom szakszerű leírását az alábbi linken:
http://www.zalaszanto.hu/2010/?q=turizmus/templom
Azok számára, akik nem olvassák el a link alatti teljes leírást, kimásoltam egy érdekesnek tűnő bekezdést:
"A templom védőszentjei, Szent Kozma és Szent Damján. Bizánci eredetre utalnak. Tiszteletük először a keleti egyházakban, majd nyugaton egyaránt elterjedt. Kik voltak? Arab származású ikerpár, orvosok, akik Égé városában (Cilicia) ingyen gyógyították a testi-lelki betegeket. A Dioklecián-féle üldözés idején 303-ban kínhalált haltak. Népszerűségük gyorsan elterjedt, mint az önzetlenség földi helytartóit tisztelték bennük. Belekerültek a katolikus naptárakba (szeptember 26.), a szakrális művészetbe, valamint a magyar királyi korona bizánci abroncsán az ő zománcképük is látható. A templom továbbvitte a vértanúk patrociniumát és viseli a mai napig is."
Árpád-kori alapokon álló, középkori templom
Szentély felőli nézet, nagyon szép színes ablakkal
Eredeti építőanyagok felhasználásával átépített - nagyon szép - templom
Bejárat a templom előterébe (toronyba építve)
A templomhajó bejárata az előtérből. A rácsos ajtó zárva.... :(
Szerettem volna megkeresni Tátika várát. Turista térkép nem volt nálam, a faluban pedig nyomát sem leltem annak, hogy várrom van a közelben. Fogtam magam, bementem a helyi "információs központba", a kocsmába. Ittam egy kávét, és közben megkérdeztem az ott iszogató társaságot: tud-e valaki várromról a közelben. A társaság nyelve hamar megeredt, egymás szavába vágva magyarázták/mutogatták, merre kell menni, ha várromot akarok látni. "Van itt három is!" - bizonygatták. Sorolták: Tátika-vár, Rezy-vár, Sümeg-vár! Na, ha valahová, akkor Sümegre nem akarok visszamenni, azt már jól ismerem, ráadásul nem is Zalaszántón van. Mondtam nekik, Tátika-vár érdekel, igazítsanak el, hol találom. "Hát akkor vissza, jobbra be az erdőbe, de a hegy aljáról nem látszik". Ja, és kocsival majdnem az egész úton lehet menni.
Vissza is mentem, találtam egy pici táblát, az mutatta, hol kell bemenni az erdőbe. Ennek megörültem.... megyek, megyek, jobbra-balra utak tucatjai, de tábla több sehol. Már azon aggódtam, visszaérek lassan Győrbe, és még mindig semmi várrom! Még aszfaltozott út is ment az erdőben, kereszteződések.... végül jött szembe 4 turista, gyalogosan. Náluk volt Kék-túra térkép, és éppen a Tátika-várhoz igyekeztek. Meg is mutatták a térképen, hol van a keresett műemlék. Na, itt aztán vissza is fordultam, mert a térkép alapján odáig kocsival elmenni nem lehet. Nem részletezett okok miatt a gyaloglás pedig szóba se jöhetett.
http://www.zalaszanto.hu/2010/?q=turizmus/tatika

Ennyi a kaland Zalakaros felé, valamivel több, mint fele úton. Lesz még, folytatom!
Szép napot mindenkinek!


1 megjegyzés:

Névtelen írta...

A hétfői múzeumi szünnap valóban megszokott dolog, bár az olyan látogatóknak akik csak rövid időt tudnak eltölteni egy-egy helyen nem igazán szerencsés megoldás. Az ott dolgozóknak azonban ha jól végiggondolom, jár legalább a heti egy pihenőnap. Na erről ennyit. A malommal kapcsolatban viszont keserű lett a szájízem, nem gondoltam hogy ilyen trapa állapotban van, a Balatonfelvidékiek nagyon büszkén hírdetik. -(((( Remélem a folytatásban több pozitív dolgot fogsz majd ismertetni velünk! Sajnálom hogy így jártatok!