2012. június 1., péntek

Vártúra Sopronban - Taródi-vár

Ki gondolná, hogy valakinek Magyarországon a XX. század második felében várúri, vártulajdonosi ambíciói vannak? Egy soproni lakos, mesterember, név szerint Taródi István úgy gondolta. Már egészen fital korában várat épített magának: először fából, majd miután úgy gondolta, hogy a feltétételek adottak ehhez, kővár megépítésébe fogott! Mégpedig híresen szép helyen, Sopronban, a Löverekben! Szinte mindent munkát maga végzett. Fanatikus eltökéltsége oda vezetett, hogy élete végére készen is lett egy igazi kővár! 
Sopron - Taródi-vár
Persze, nincs még befejezett állapotban ma sem, de hát egy igazi várat talán soha nem fejeznek be - mindig van valami, amit hozzá kell építeni, vagy bővíteni, akár lebontani, és még erősebbre újjáépíteni. Taródi úr várát török vész soha nem fenyegette, de hát a vár attól még vár marad, hogy éppen kitört a világbéke!
Van már jónéhány éve annak, hogy először a várban jártam, feleségem és egy baráti házaspár társaságában. Maga a várúr vezetett körbe bennünket, és magyarázta el részletesen, mi az amit látunk. Mesélt az építkezés történetéről, távolabbi terveiről. Tetszett, amit láttam, érdekes volt, különleges és különc - tiszteltem eltökéltségéért és kitartásáért. Nem mindenki gondolkodott így. Sokan bolondnak tartották, várát egy időben Bolond-várnak hívták. Szerencsére ez a méltatlan jelző egy idő után elmaradt.
A várépítő ma már nem él. Művét örökösei göndozzák - megjegyzem nem sok sikerrel, és még kevesebb eltökéltséggel.
Talán az elmúlt évben ötlött fel bennem a gondolat, hogy újra meglátogassam néhai Taródi úr várát. Idén aztán a gondolatot tett követte. Információkat kerestem a várról az interneten (van bőven), telefonon ellenőriztem az interneten olvasható nyitvatartási időt. Megnyugtató választ kaptam, így hát vonatra ültem.
Még egy picit az előkészületekről... első látogatásom alapján tudtam, hogy a várat nem túl egyszeű megtalálni. Van egy turista térképrm a Soproni-hegységről - ezt tanulmányoztam, terveztem az útvonalat, merre menjek a pályaudvarról indulva. Úgy tűnt, térkép segítségével nem lesz gondom. Biztonság okából azért a GPS-t is a táskámba tettem, korábbi más utakon szerzett tapasztalataim alapján. Térképem tehát volt - de ennek a térképnek van egy óriási hiányossága - nem tartalmazza a városon belüli utcaneveket! Amint leszálltam a vonatról, és elővettem reménybeli kalauzomat, máris szembesültem ezzel a hiányossággal. Nagy önbizalmam mindjárt el is szállt, kénytelen voltam egy helyi járókelőtől felvilágosítást kérni. A Löverek zegzugos utcácskáiban aztán végképp használhatatlanná vált a térképem. Mit érek mindenféle turista-jelzésekkel, ha a helyszínen egy darabot se látok belőlük? Ha nagyritkán mégis, akkor meg éppen azt nem találom meg a térképen? És még csak utcaneveket sem, ami eligazíthatott volna!? Vagy a turistának nem szabad tudni egy városban, milyen nevű utcában jár??? Szinte szégyelltem magam önmagam előtt, de elő kellett venni a GPS-t. Beállítottam a gyalogos üzemmódot, földutak felismerését, meg mindent, amit kellett. Nos, ez a szerkezet el is kezdte mutatni, merre menjek. Ráirányított egy igen keskeny, de kikövezett ösvényre, ami olyan meredeken vezetett föl a hegyre, hogy 100 méter után már levegőt is alig kaptam. Mire ennek a szakasznak a végére értem, két liter folyadékot kiizzadtam, és legalább fél kiló "zsírt égettem" - ahogy Norbi mondaná. Később kissé könnyebb lett a terep, viszont megeredt az eső! Nem nagy zápor, de mégiscsak eső. Turista-felszerelésem természetesen ernyőt is tartalmazott, így nem áztam el. De a GPS-em nem díjazta a fölé tartott ernyőt, ezért néha elveszítette, hol is járok. Ilyenkor az ernyőt kissé ferdére állítottam, hogy a ketyere észhez térjen.
A "várkert" bejárata
A lényeg - megérkeztem a célomhoz. Amit első benyomásként megállapítottam, az csalódás volt, de pillanatok alatt beláttam, hogy az előzmények ismeretében nem is várhattam mást. Ahogy mentem a bejárat felé, szembe jöttek velem látogatók. Talán nem tévedek, ha az ő arcukon is csalódást láttam.
A vár jelenlegi kezelője meglátott, elém jött. Üdvözölt, és máris a vár történetének mesélésébe kezdett. Közben beérkeztünk a fogadó helyiségbe. Itt meglepően kevés belépődíjat kért - kérdés nélkül is nyugdíjas tarifát. Vásároltam egy színes brossúrát is, hogy párszáz forinttal kiegészítsem a belépő árát.
Miután az úr elmondta a tájékoztatóját, utamra engedett - így kísérő nélkül szabadon bolyonghattam a várban. Megjegyzem, nagy sajnálatomra csak egy részét lehetett bejárni, mert több helyiség - nyilván a romos állapotok miatt - le volt zárva.
Az eredeti főbejárat, hullóráccsal - meg sem szabad közelíteni.
Fanyar mosoly és csalódottság a távozó látogatók arcán.
Várfal, imitált ágyúkkal.
Nagyon vegyes érzelmeim voltak "vársétám" során. Elszomorított az óriási rendetlenség, rendezetlenség, mondhatnám káosz, ami a vár nagy részében tapasztalható volt. Ugyanakkor tiszeteletet ébresztett az idős Taródi úr óriási gyűjtőmunkája, amivel a különböző helyiségekben felhalmozott - hogy azt ne mondjam, egymásra dobált - tárgyakat összeszedte. Ha lenne rá pénze valakinek, csodás helytörténeti kiállítást lehetne itt létrehozni.
Régi bútorok
Kályha és szekér ugyanabban a helyiségben
Régi bútorok, használati tárgyak
Nagyon érdekelne, hogy ha egy szakértő megvizsgálná ezeket a tárgyakat, milyen véleményt alkotna róluk. 
Képek a falon
Várfalak, bástyák, tornyok
Egy hercig szélkakas az egyik torony tetején
Bástyák, tornyok
Bástyák, tornyok
A vár leglátványosabb - de nem a legfurább látnivalói! Ezekért menjünk vissza pár percre a belső helyiségekbe!
Az egyik berendezett szoba
Fürdőkád
Tudtátok, hogy tisztálkodik egy igazi modern várúr? Épít magának kőből fürdőkádat, alája fatüzelésű kályhát, jól begyújt, melegszik a - természetesen csapból folyó víz - aztán a lépcsőn fölmegy, átmászik a kád peremén, és élvezi a meleg vizet! Semmi "hőszolgáltató" melegvíz-számla, csak egy kis fenyőfa a mögöttes erdőből! 
Kandalló - vagy kályha?
Saját tervezésű és építésű fűtő-alkalmatosság. Nem tudom eldönteni, kályhának vagy kandallónak tituláljam!?
Muzeális motorkerékpár
Ez egy olasz gyártmányú, ma már muzeális értékű oldalkocsis motorkerékpár. Ezzel hordta fel a fiatal Taródi a hegyre az első köveket az építkezéshez.

És néhány búcsúpillantás a várra, távozás előtt:
Bástya
Vártorony
Ennyi volt, ami bemutatásra érdemes. Az "archívum" számára természetesen sokkal több kép készült, de ezeket nem mutatom meg - még Nektek se! Nem irigy vagyok - de akkor mivel ösztönöznélek Benneteket, hogy menjetek el Ti is, látogassátok meg az öregúr művét, és szerény belépődíjatokkal támogassátok a vár állagmegóvását?

Szép napot mindenkinek!


10 megjegyzés:

Unknown írta...

1994-95 - ben dolgoztam egy évet Sopronban . Kívülről láttam is a várat , de be nem mentem ... így utólag sajnálom , de fiatal lányként nem éreztem késztetést arra , hogy megnézzem . Nekem a Soproniak Bolond-várként emlegették még ...
Szép " kis" sétát tettél , igazán edzett fickó vagy ;)

Nádasdi Szabó Zoltán írta...

Szia, Rozika - örülök a látogatásodnak, és köszönöm a megjegyzésedet!
Tudok róla, hogy ezt a várat Bolond-várként emlegették, utaltam is rá a leírásomban. Én egy kicsit sajnálom ezt - különc volt az öregúr fiatal korától kezdve, de eltökélt is egy kicsit - vagy inkább nagyon - abban, hogy az álmát megvalósítsa. Én tisztelem érte.

Meli írta...

Külön élmény eme vár meglátogatása, az biztos! ( voltam én is )
A fürdőkád meggondolandó ötlet, nem hűl ki benne hamar a víz! :)
Vannak mamutfenyők is a kertben, azokat is a várúr telepítette.
Remek blogbejegyzés!
Üdv: Meli

Nádasdi Szabó Zoltán írta...

Szia, Meli!

Köszönöm a látogatást a blogomban!
Sajnos, a kertbe nem szabadott bemenni, az átjáró le volt zárva. Azt mondta az örökös, hogy nagyon sok helyen fel kellene újítani a falakat, de nincs elég pénz állagmegóvásra.

Meli írta...

Már nagyok a fenyők, kintről látszanak. :)

Névtelen írta...

Tisztelt Nádasdi úr! Nagyon megfogott az ön hozzá állása ezen emberi kéz alkotta műnek a bemutatása. Sokszor elgondolkodom, hogy szaladgálunk küldődre, pedig a mi hazánkban is van nagyon sok szép látnivaló. Jó lenne valahogy összefognunk, hogy ezt a várat valamilyen szinten fen tarthatóvá tenni az utókor számára. Jó lenne ha eljútna az illetékesekhez, és segítséget nyújtanánk ebben.Nagyobb nyilvánosság kellene. elvégre nem sok ország dicsekedhet azzal, hogy a XX.sz.-ban valaki a gyermekkori álmait a kétkezivel megvalósítsa. Köszönöm önnek a részletes beszámolót.
Üdvözlettel és tisztelettel. Mária

Unknown írta...

Eszméletlen!!! Egy élet álma, munkája!!! Gyönyörű és nagy-nagy tiszteletet érdemel a bácsi, méltán kapná meg a Sopron díszpolgára címet! Köszönöm a képeket, már alig várom, hogy meglátogathassam!

Névtelen írta...

Köszi a beszámolót! Jó párszor voltam a várban, még amikor élt a vár ura :). Sajnos, a képeket elnézve úgy tűnik, hogy az egész össze is fog dőlni olyan tíz év múlva... Megjegyzem, amig élt Taródi (meg a legutolsó felesége), addig egy kicsit nagyobb rend volt a várban...

Orosz Miklós írta...

Mi 1973 februárjában a Lővéreken töltöttük szabadságunkat, már akkor épült a vár, már nem tudom mennyit adakoztam az épitőnek. Én akkor nem tartottam bolondos ötletnek. Emlékszem a csigalépcső kicsit szükös volt, de elfértünk a feljáraton. Ennyire emlékszem negyven év után. Jó lenne ujra megnézni. de ez a képsor sokat pótol.

imre kiss írta...

Jártam ott 1984-ben és láttam Taródi urat amint épiti a várat nap mint nap telve hittel és bizalommal.
Csak tisztelni tudom érte.
nelem csak egy keritést kellene épiteni a házam köré es az is gondot okoz.